Kanskje får du aldri kjøpe røyk eller snus

Tre ungdommer står ved en grønn kasse ved en murvegg.

Aron (13), Mads (14) og Lia-Louise (13) har aldri prøvd røyk eller snus.(Foto: Martin Slottemo Lyngstad / Aftenposten )

Når du blir 18 år, kan du kjøpe øl i butikken. Men nå vil noen at du ikke får med deg en snusboks, selv når du blir gammel nok.

I røyk, snus og vape er det et stoff som heter nikotin. Det er farlig for kroppen, og det er lett å bli avhengig av. Derfor er det 18-årsgrense, og mange som jobber for at folk ikke skal begynne med det.

Helsedirektoratet vil hindre at barn og unge begynner å røyke eller snuse. Derfor har de laget en stor kampanje i sosiale medier som skal få barn og unge til å holde seg unna produkter som inneholder nikotin. Kampanjen heter «Generasjon fri».

Kreftforeningen vil hindre at barn og unge begynner å røyke eller snuse. De vil forby nikotin for alle som er født etter 2009. Det betyr at de som er under 14 år i dag, aldri vil kunne kjøpe røyk, snus eller vape, selv ikke når de blir gamle nok etter dagens regel.

I England diskuterer politikere om de skal forby sånne produkter for en hel generasjon. Men det er ingen norske politikere som har sagt at de vil gjøre det samme.

Tre ungdomsskoleelever sitter på pulter i et klasserom og ser alvorlig i kameraet.

Lia-Louise, Aron og Mads synes det kan være lurt å forby nikotin for deres generasjon.(Foto: Martin Slottemo Lyngstad / Aftenposten )

– Tror det blir bra

– Jeg tror det blir bra for oss, sier Aron (13).

Han, Mads (14) og Lia-Louise (13) går i 8. klasse på Marienlyst skole i Oslo. De har ikke prøvd sigaretter, snus eller vape.

– Jeg vet jo at det er mange rundt mitt kull som gjør det og har prøvd det. Vi snakker ikke så mye om det, for vi gjør ikke det sånn generelt. Men det er jo noe man bør snakke om siden det er et ganske viktig tema, sier Lia-Louise.

Synes det er god idé

De tre synes forbud kan være en god idé.

– Men jeg tror nok at en del kommer til å bli sure og synes det er urettferdig. Kanskje fordi de har ventet lenge på at det er deres tur, sier Lia-Louise.

Det får så være, mener Mads.

– Jeg tenker ikke at det er urettferdig, fordi det er ikke noe man trenger og er avhengig av før man har gjort det mye. Så det er ikke urettferdig sånn sett.

Bare han har fått med seg kampanjen i sosiale medier. Men alle tre vet at det ikke er sunt å bruke snus, røyk og vape.

Tuva Hilton