Kommer norske barn tidligere i puberteten enn før?

Barn kommer tidligere i puberteten enn før. Vi samlet fire personer til å snakke om det: Kjetil Askeland (44), Marie (11), Adam (13) og Astrid Nøklebye Heiberg (83).(Foto: Siri Ø. Eriksen )

Det skal forskere finne ut av nå. Heldigvis er pubertet blitt mindre flaut enn før.

Da politiker Astrid Nøklebye Heiberg fikk mensen i 1949, fikk hun et bind av moren sin.

– Det var hjemmestrikket i hvit bomull, sier Heiberg.

Adam (13) og Maria (11) sperrer øynene opp.

– Det hadde knapper foran og bak, slik at man kunne hekte det fast på et belte rundt livet. Det var ganske vondt å ha på, særlig når man syklet.

Tidligere pubertet

Mange synes puberteten kan være litt ubehagelig. Men Adam og Maria er enige om at det nok er lettere i dag enn da Heiberg var ung. Det er bra, særlig fordi mange kommer i puberteten tidligere enn før.

For 150 år siden fikk de fleste jenter mensen først da de var rundt 17 år. For 50 år siden var de fleste rundt 13–14 år, ifølge NRK.

Slik starter puberteten hos jenter og gutter. Stemmeskiftet kommer ofte en stund senere.(Foto: Andreas Brekke )

I flere land ser man at puberteten begynner enda tidligere i dag. Nå skal forskere ved Universitetet i Bergen finne ut om det samme skjer med norske barn.

Men er det fortsatt like flaut med pubertet som før?

Spurte ikke foreldrene

– På barneskolen dro læreren ned en plakat for å vise kjønnsorganene til kvinner og menn, sier lege og programleder Kjetil Askeland.

Han var 12 år da han kom i puberteten.

– Alle i klassen rødmet. Selv ikke læreren ville egentlig snakke om det! ler han.

Selv om han lurte på mye om puberteten, spurte Askeland aldri foreldrene sine. Han tøyset heller med kompisene om det.

Heller ikke Heiberg kan huske at hun snakket med de voksne.

– Barn skulle liksom ikke spørre om sånt, sier hun.

Det er vanlig å bli litt usikker når kroppen begynner å endre seg. Da er det bra å kunne snakke med de voksne om puberteten, synes de fire Aftenposten Junior har møtt. (Foto: Siri Ø. Eriksen )

Ikke like flaut

I klassene til Maria og Adam begynte mange å endre seg litt allerede i fjerde og femte klasse. Adam var blant de første som begynte å få mørkere stemme.

– Jeg spurte pappa om puberteten. Han fikk bare latterkrampe! sier Adam.

Heldigvis kan Adam snakke med både moren og læreren sin om ting han lurer på.

Helt normalt

I klassen til Maria er det noen som synes det er blitt mer ubehagelig å skifte i gymmen. Men selv gruer hun seg ikke til å få mensen.

– Mamma har allerede fortalt meg om mensen. Det var ikke så veldig flaut å snakke om, sier hun og legger til:

– Det er jo helt normalt.

Om du har spørsmål om puberteten eller kroppen din og du synes det er flaut å snakke med venner, kan du be om å få snakke med helsesykepleieren på skolen din.

Nicholas Bergh,
Elin Fjelldal