Linnea går på skole på sykehuset

Linnea tenker ikke så mye på at hun må oftere på sykehus enn de fleste. – Jeg er blitt vant til det, sier hun. (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Linnea (10) er ofte på sykehus. Men sykehus for barn er litt annerledes enn for voksne.

– Vil du være med på det hemmelige rommet? spør sykepleier Elin.

Linnea følger etter. Inne på det lille rommet trekker Elin opp en boks med pinneis fra den «hemmelige» fryseren.

– Vi får ganske ofte is, forteller Linnea.

Linnea er ofte her på «barnesykehuset» i Arendal. Det er en hel etasje bare for barn på sykehuset.

Linnea har ikke kunnet spise noe hele dagen, fordi hun skulle i narkose. Da smaker det godt med en is etterpå.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Lå i narkose

Linnea har vært mye på sykehuset helt siden hun var baby. Hun har cerebral parese (CP). Det er en skade i hjernen som blant annet kan gjøre at man ikke kan bevege deler av kroppen på vanlig måte. For Linnea gjør det at armen hennes stivner.

Da vi møtte Linnea, har hun nesten akkurat våknet fra narkose.

– Jeg fikk en maske over hodet. Og så sovnet jeg, forteller hun.

Hun synes ikke det er skummelt, for hun har gjort det flere ganger før. Mens Linnea sov, har legene sprøytet et stoff i armen hennes som skal gjøre den mykere.

Linnea føler seg litt sliten etter at hun har vært i narkose. (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Linnea er veldig glad i dyr. Hun driver med ridning, og hun har både hunder og katter hjemme.(Foto: Privat )

Går på sykehus-skole

Noen ganger har Linnea bodd på sykehuset i flere dager. Da går hun på skole på sykehuset.

– Det er gøy! Vi finner på gøye ting, som å være ute og gjøre eksperimenter, sier hun.

Linnea synes faktisk de gjør mer morsomme ting på sykehus-skolen enn på vanlig skole. Hun har for eksempel hatt kunsttime og laget en bag til hunden sin, Foxy. Andre ganger får hun hjelp med lekser.

Alle barn som må på sykehuset, har rett til å gå på skole der, forklarer sykepleier Elin.

Elin Josephsen er sykepleier på barnesykehuset.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Linnea er veldig glad i hunden sin, Foxy.(Foto: Privat )

Annerledes for barn

Det er flere ting som er annerledes på sykehus for barn enn for voksne, forklarer hun.

• De bruker lengre tid på undersøkelser for at det skal gjøres i barnas tempo
  • De får besøk av sykehusklovner

– Klovnene blir noen ganger med når barn skal ha operasjoner, for at det skal bli mindre skummelt, forteller Elin.

Barn er også mye kortere på sykehus nå enn de var før i tiden, forklarer hun. Det er fordi behandlingene er blitt mye bedre.

Linnea liker godt å være på lekerommet. (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Linnea liker også leke doktor på pappa Jim. – Du har mye voks i det ene øret, sier hun. (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Savner hunden

Men det hender Linnea går glipp av ting hun har lyst til å gjøre, fordi hun må på sykehuset. Mest av alt savner hun hunden sin.

– Det kan være litt kjedelig på sykehuset hvis man ikke har noe å gjøre. Jeg er mye på mobilen min og snakker med vennene mine, sier hun.

Linnea viser frem baksiden av telefonen sin, som har et bilde av hunden.

– Og Foxy er med meg hele tiden, sier hun.

Linnea savner hunden sin når hun er på sykehuset.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Kari Mette Hole