Ti spørsmål og svar om krigen i Ukraina

Over én million mennesker har forlatt Ukraina siden det ble krig, ifølge FN.(Foto: Markus Schreiber, AP/NTB )

Barn har stilt spørsmål om krigen i Ukraina. Her svarer eksperter.

Kommer Russland til å angripe Norge eller flere andre land?

– Det tror jeg ikke Russland gjør, fordi mange andre land i nærheten er Nato-medlemmer. Russland vil ikke gå til krig mot Nato fordi de ikke tror de kan vinne en krig mot dem. Russland har ikke ubegrenset med soldater og våpen. De trenger det de har, i Ukraina, og den krigen har de allerede problemer med å vinne, sier Jakub M. Godzimirski.

En mann med briller ser inn i kamera.

Jakub M. Godzimirski er forsker ved Nupi og kan mye om Russland.(Foto: Christopher Olssøn, Nupi )

Kan det bli verdenskrig nå?

– Verdenskrig er ikke noe hverken Russland eller andre land ønsker seg, så jeg tror ikke det kommer til å bli en verdenskrig ut av det som skjer i dag. Men denne krigen rammer veldig mange mennesker i Ukraina, og vi må gjøre alt vi kan for å stoppe den, sier Godzimirski.

Hva ville skjedd om Russland angriper Norge?

– Da er vi jo med i Nato. Det betyr at hvis ett land angriper Norge, så vil de andre landene stille opp. Det er akkurat som at 30 venner danner et skjold hvis én blir angrepet, sier Anniken Huitfeldt.

Anniken Huitfeldt er utenriksminister i Norge.(Foto: Lise Åserud, NTB )

Norge sendte våpen til Ukraina. Hva kan dere si til de som er redde for at Putin er sint på Norge nå?

– Nesten alle land i Europa har gitt våpen. Så er han sint på Norge, så må han være sint på alle de andre landene. Putin vil ikke kunne gå til krig mot alle land i Europa, sier Odd Roger Enoksen.

Odd Roger Enoksen er forsvarsminister i Norge.(Foto: Beate Oma Dahle, NTB )

Er alle russere enige i at de vil krige mot Ukraina?

– Absolutt ikke. De siste dagene har jeg fått mange meldinger fra venner i Russland, alle sier de synes det er fryktelig med krig mot Ukraina. Samtidig er det ikke lett å vite hva de fleste russere mener nå. De får ikke god informasjon om hva som skjer i Ukraina, sier Julie Wilhelmsen.

En kvinne ser alvorlig ut.

Julie Wilhelmsen er forsker ved Nupi.(Foto: Heiko Junge, NTB )

En stor gruppe med mennesker går i gaten og noen holder et skilt.

Mange russere er motstander av krigen. Her er en demonstrasjon i Russlands hovedstad, Moskva. Mange som demonstrerer, er også blitt arrestert.(Foto: Evegenia Novozhenina, Reuters/NTB )

Hvor lenge vil krigen vare?

– Det vet vi ikke. Det er ikke så sannsynlig at Putin gir seg før han har kontroll på hele Ukraina. Og ukrainerne vil ikke gi seg, de kjemper for sitt land. Da kan det ta tid, sier Wilhelmsen.

Hvorfor gjør Putin dette?

– Ukraina er et selvstendig land, det har de vært i snart 30 år. Men de var en del av Russland før. Nå vil Putin ha Ukraina tilbake, for han vil ha et stort land, sier Huitfeldt.

Er det mange som er blitt såret, eller som har dødd?

– Ja, dessverre har mange mennesker allerede dødd. De aller fleste er militære, men også uskyldige mennesker har dødd, sier Tobias Sæther.

En ung mann med briller smiler og ser inn i kamera.

Tobias Sæther har forsket på Ukraina og jobber på Stabsskolen.(Foto: Forsvaret.no )

En alvorlig mann i dress holder den høyre hånden på en pult.

Vladimir Putin er president i Russland.(Foto: Sputnik, Reuters/NTB )

Kommer Putin til å bruke atomvåpen mot Ukraina?

– Nei, jeg tror ikke Putin kommer til å bruke atomvåpen mot Ukraina. Han har mange soldater i Ukraina, og det bor også mange russere i Ukraina. Å bruke russiske atomvåpen mot et land med mange russere er ikke mulig, sier Godzimirski.

Hvorfor kan man ikke bare stoppe Putin eller arrestere ham?

– Putin er leder for et sterkt militære som gjør det mulig for ham å føre krig. Man kan si at dette militæret på en måte også beskytter Putin, slik at det er vanskelig å få ham avsatt, sier Sæther.

Dette har skjedd

• Torsdag 24. februar gikk Russland til angrep på nabolandet Ukraina.
  • Mange mennesker har dødd i krigen, men det er vanskelig å si hvor mange. Russland og Ukraina sier forskjellige tall.
  • Norge og mange andre land har sendt våpen til Ukraina for å hjelpe dem.
  • Vladimir Putin vil ikke at Ukraina skal bli medlem i Nato og samarbeide med USA og flere land i Europa. Han har også sagt at Ukraina ikke egentlig er et eget land, og han mener de bør samarbeide mer med Russland.
Sindre Trygsland,
Elin Fjelldal