Gå til innhold

Populært klesmerke i trøbbel

Flere mennesker står i kø i en handlegate.

Her står mange i kø til Brandy Melville-butikk i Oslo.(Foto: Annika Byrde, NTB )

Mange unge liker klesmerket Brandy Melville. Nå får merket kritikk.

Strømmetjenesten HBO slapp nylig dokumentaren «Brandy Hellville & The Cult of Fast fashion».

Time Magazine skriver at Brandy Melville får kritikk for flere ting i dokumentaren:

  • Rasisme
  • Utseende- og kroppspress for ansatte
  • Diskriminering ved å bare ansette «unge, tynne, hvite kvinner»
  • Sjefer skal ha skrevet stygge ting
  • Å ha «one size», som egentlig bare er små størrelser
  • Stjeling av andre merkers design
  • Å produsere mye klær veldig raskt. Det er ikke bra for klimaet.
  • At de som lager klærne, blir behandlet dårlig og får dårlig lønn.

Brandy Melville har ikke svart på kritikken.

Skrevet av:
Ninni Bjørlo Lærum
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette