Startet sitt eget basketlag

En gutt i gule basketklær og caps står ved en stolpe og holder en basketball foran en basketbane hvor mange barn spiller.

Erik synes det var kjedelig at det ikke var noe basketlag i Hamar. Da fikk han en idé. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Interessen for basket øker, men mange barn har ikke noe lag å spille på. Erik fant på noe lurt for å løse problemet.

I sommer begynte Erik å bli interessert i basket. Han så videoer av kamper og prøvde seg med basketkurven hjemme.

Da han spurte pappaen om han kunne begynne på basket, fikk han et overraskende svar:

Det fantes ikke noe lag i Hamar.

– Da spurte jeg om vi kunne starte et lag, forteller Erik.

En gutt i gul basketdrakt og caps holder en basketball under armen og står i en sirkel av mange gutter som holder hver sin basketball.

Pappaen til Erik synes det var en god idé å starte et lag. Det viste seg at mange ville begynne å spille basket i Hamar.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Kom veldig mange

Da vi møter Erik, spretter det så mange basketballer rundt ham at det høres ut som når man popper popcorn. Dette er den tredje treningen til Hamar Hawks, laget som Erik har startet.

– Jeg ble ganske overrasket. Jeg visste ikke at det skulle komme så mange, sier Erik.

De begynte med at pappa Ola la ut en melding på Facebook for å finne ut om det var flere barn i Hamar som ville spille basket.

På den første treningen kom det rundt 20 stykker. Nå er de omkring 60 barn mellom 7 og 15 år på baskettreningen.

En gutt i gul shorts og singlet spretter basketballen i bakken mens han løper.

Laget har trening én gang i uken. Foreløpig har pappaen til Erik vært trener, men de prøver å finne ordentlige trenere. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Hadde nesten gitt opp

To av dem er Jonas (12) og Erik (10).

– Jeg har prøvd å finne et lag en god stund, men det var ingenting. Så jeg tenkte å gi opp og satse på en annen sport, sier Jonas.

– Noen jeg kjenner tipset meg om dette laget. Da ble jeg kjempeglad! sier Erik.

– Det er veldig bra jobbet, å være ni år og klare å lage en sånn her klubb, sier Jonas.

En gutt i sorte treningsklær står skulder mot skulder mot en gutt i lilla baskettrøye, begge med hendene i kors, foran en basketbane.

Jonas (til venstre) og Erik er glad de har fått et basketlag å spille med. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

En tegning av en grå hauk med vingene ut som holder en basketball under den ene vingen over bokstaver som sier hamar hawks.

Hamar Hawks har fått laget sin egen logo. (Foto: privat )

Er stolt

Målet nå er at de skal få drakter og etter hvert kan spille kamper og turneringer.

Hvordan er det å ha sitt eget lag?

– Det er gøy! Jeg er veldig fornøyd med at jeg har startet alt det her. Jeg er veldig stolt! sier Erik.

En gutt i gule basketklær hopper opp i luften og kaster basketballen med den ene hånden.

Flere mangler lag

Interessen for basket øker.

– Det er Norges hurtigst voksende lagidrett, sier Espen André Johansen.

Han er leder i Norges Basketballforbund.

Flere unge har tatt kontakt med forbundet fordi de ønsker å spille, men ikke har noe lag der de bor, sier han.

Hvorfor er det sånn?

– Selv om det er en god utvikling nå, så henger basket noen år etter de kjente idrettene som ski, håndball og fotball. Vi trenger noen år før klarer tette de hullene, sier han.

Tips hvis du vil starte en klubb

• Finn noen som har den samme interessen som deg.
  • Planlegg hvordan dere vil ha klubben, som hvor ofte dere skal møtes, og hva dere skal gjøre der.
  • Du kan også spørre foreldrene dine om de kan legge ut en melding på sosiale medier og spørre om det er noen som vil bli med i klubben.

Visste du?

Det ble startet 11 nye basketklubber for barn og unge i Norge i fjor.