Vil lage en klubb for skeive barn

Eva-Marcela danser foran en stor statue av en speil-kule.

Eva-Marcela vil at vi skal snakke mer om skeive barn. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Etter at Eva-Marcela delte hemmeligheten sin, har hun fått det mye bedre. Nå vil hun hjelpe andre skeive barn.

Helt siden Eva-Marcela gikk i barnehagen, har hun visst at hun liker jenter. Men hun turte ikke å si det til noen.

– Jeg likte det ikke, jeg trodde det var feil. Det var som en stor sten i magen, forteller hun.

Hun visste at voksne kunne være homofile. Men hun hadde aldri hørt om at barn kan være det. På barne-TV så hun bare jenter som ble kjæreste med gutter.

– Jeg var redd for å bli mobbet og få høre stygge ting om å være lesbisk, sier hun.

Eva-Marcela sitter inni speilkule-statuen.

I flere år hadde Eva-Marcela guttekjæreste. – Jeg prøvde å vise at jeg egentlig ikke var lesbisk, forteller hun.(Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Føles godt å si det

Eva-Marcela bor i Svelvik i Viken fylke. I dag føler hun seg trygg på den hun er. For et år siden fortalte hun det til moren.

– Vi snakket om at det er greit å ha en kjæreste med samme kjønn, sier mamma Angelica.

Og da turte Eva-Marcela å si det: «Egentlig liker jeg jenter.»

– Det føltes veldig bra! forteller hun.

Eva-Marcela og moren går gjennom en lekeplass og holder hverandre i hendene mens de smiler.

Eva-Marcela sier at det er takket være moren hennes at hun er blitt så trygg på å være seg selv. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftennposten )

Ble forelsket i venninne

Siden har Eva-Marcela hatt sin første ordentlige jentekjæreste. Én dag merket hun at hun hadde fått følelser for en venninne.

– Det var veldig skummelt. For jeg visste ikke hva jeg skulle si, og det tok lang tid før jeg klarte å si det til henne.

Nå er de ikke sammen lenger.

Eva-Marcela viser frem alle hengelåsene som henger på broen i Drammen for å symbolisere kjærlighet.

– Jeg synes det er bra at du kan være annerledes, for det er kjedelig hvis alle er prikk like og liker det samme, sier Eva-Marcela.(Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Det har hendt at Eva-Marcela har fått høre at hun er for ung til å vite at hun er lesbisk.

Det er litt rart, synes hun. For hun hadde en guttekjæreste før, og da var det ingen som sa noe.

– Jeg blir sint inni meg hvis noen sier jeg er for ung. Men egentlig bryr jeg meg ikke så mye, sier hun.

Vanskelig å finne kjæreste

Men det er én ting som er litt annerledes med å være skeiv, forklarer hun.

– Det er vanskeligere å finne en kjæreste. For det er ikke så mange som er åpne om at de liker jenter.

Hun skulle ønske hun kjente flere som er som henne. Men det har hun tenkt å gjøre noe med.

Eva-Marcela balanserer på et lekestativ.

Eva-Marcela får hjelp av moren sin til å lage en klubb for skeive barn.(Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Lager klubb

Eva-Marcela skal nemlig lage en klubb for skeive barn. Der kan man møte andre skeive barn og gjøre hyggelige ting sammen.

– Vi skal også lære mer om hvordan det er å være skeiv, og lære at det er greit, sier hun.

Det er bra å være annerledes, mener Eva-Marcela.

– Det er dumt at jeg ventet i mange år med å si det, fordi jeg har vært så redd. Så jeg vil at andre barn skal føle seg trygge på å være seg selv.

Viktig å snakke med noen

Det er synd at det er så lite snakk om skeive barn. Det mener Anette Søholt. Hun er helsesykepleier og snakker med barn og ungdommer om kropp og seksualitet.

– Mange forteller at de visste at de var skeive fra de var barn, sier Søholt.

Hun mener barn burde lære mer om dette allerede på barneskolen. Da kan vi unngå at skeive barn tenker at de er feil, mener hun.

Har du noen råd til barn som lurer på om de er skeive?

Anette Søholt (foto: privat) sier: Å føle seg annerledes eller lure på om man er normal, er vanskelig. Snakk med helsesykepleier på skolen, en annen trygg voksen eller nær venn som du stoler på.

– Det er mange som har det på samme måte som deg. Det er helt normalt å være skeiv, og det kommer mest sannsynlig til å gå helt fint, sier hun.

Dagsavisen skrev en sak om Eva-Marcela først.

Trenger du noen å snakke med?

Har du tanker du synes det er vanskelig å være alene med, så er det flere organisasjoner som kan hjelpe:

Mange unge skeive har det vanskelig. Det viser en ny undersøkelse. Kilde: Ung Forskning

Kari Mette Hole