«Lootbokser» kan bli forbudt i Norge

Tre gutter sitter i en stue og spiller.

Kompisene liker godt å spille. Men de synes ikke det er lurt å bruke mye penger i spillene.(Foto: Sindre Trygsland )

Forbrukerrådet mener mange barn kan bli lurt til å bruke penger i spill. Politikerne i Norge jobber med å lage nye regler.

– Det er veldig mange vi kjenner, som bruker penger i spill, forteller Alessio, Gabriel og Gustav.

De møter Aftenposten Junior foran TV-en i Bærum. Det er mange unge som kjøper lootbokser i spill som «Fortnite» og «Fifa». Det er også flere mobilspill og spill på Roblox der man kan kjøpe seg fordeler, sier guttene.

Ber om endring

Forbrukerrådet mener det er mye negativt med lootbokser. Det kommer frem i en ny rapport de har laget.

De mener noe må gjøres. I verste fall bør lootbokser bli forbudt, skriver de. Forbrukerrådet ber de som styrer i Norge om å gjøre noe.

Thomas Iversen (Foto: Halvor Pritzlaff Njerve, Forbru) En mann med svart jakke og langt hår ser inn i kamera. sier: Vi er redd for at spillerne blir lurt.

Thomas Iversen har vært med på å skrive rapporten. Han reagerer blant annet på at prisen på det man kjøper ikke står i ekte penger inne i spillet. Da er det lett å glemme hvor mye man bruker. Han sier spillselskapene tjener enorme summer på lootbokser.

Politikerne i Norge er enige med Forbrukerrådet. Nå jobber de med å lage nye regler.

– Vi har startet arbeidet med å se på hvordan vi kan forby lootbokser som retter seg inn mot barn, sier Gry Haugsbakken i kultur- og likestillingsdepartementet.

Hun sier de også vil lage strengere regler for voksne.

Klager på «Fifa»

Et av spillene som får mest kritikk, er «Fifa». Iversen sier at spillet legger opp til at mange skal få lyst til å kjøpe pakker.

En liste med mange fotballkort.

Det kommer ofte nye og bedre kort i «Fifa».(Foto: EA )

Spillere som er i form, får nye kort. De er dyrere og bedre enn de gamle.(Foto: EA )

Det er Alessio, Gabriel og Gustav enig i. De viser hvordan det hele tiden dukker opp reklame for nye og bedre kort i spillet. Det kan gjøre at mange får lyst til å bruke penger for å få de beste spillerne, mener guttene.

– Når man bruker penger i «Fifa», får man en fordel, sier Gustav.

En gutt står ved siden av en TV der et spill er på.

Lootboksene i «Fifa» er pakker der man kan få spillere. (Foto: Sindre Trygsland )

Han tror det kan få mange til å kjøpe, siden det kan være viktig å slå vennene i konkurranser i spill. De beste kortene i «Fifa» kan koste veldig mye. Så mye at det nesten ikke er mulig å få dem uten å bruke penger.

Ikke forbudt

Guttene sier de ikke bruker mye penger på disse tingene selv. Det synes de er unødvendig. Men de synes ikke det bør forbys helt.

– Hvordan skal spillene holdes gående om de ikke tjener penger på det, spør Alessio.

Han sikter til spill som er gratis å laste ned, men som oppdateres ofte.

Så dyre kan kortene være

• Det beste kortet av Ronaldo fra Brasil koster rundt 5 millioner Fifa-penger.
  • Du får kanskje rundt 500 coins for å spille en kamp.
  • Skal man få råd til Pelé bare ved å spille kamper, må man spille 10.000 kamper med «Fifa».
  • Du vil også kunne tjene penger ved å selge spillere, spille hele sesonger, rykke opp og andre ting, så det vil ikke ta fullt så lang tid.

Slik svarer «Fifa»-skaperne

Electronic Arts (EA) lager «Fifa»-spillene. De er ikke enige i at mange blir lurt til å bruke penger i spillet. De sier at:

• Det er helt valgfritt å kjøpe ting
  • At ni av ti pakker som ble kjøpt på «Fifa» ikke ble kjøpt med ekte penger
  • De fleste som spiller «Fifa» bruker ikke penger

De sier også at man kan se den ekte summen penger man bruker når man kjøper «Fifa»-penger. Og at de skriver i spillet hvor stor sjanse det er for å få de mest sjeldne spillerne i pakker.

– Vi prøver ikke å lure eller oppmuntre barn til å bruke penger, sier en talsperson.

EA sier at nesten alle penger som brukes i spillet, er av personer over 18 år.

Sindre Trygsland