Kan ha funnet penger fra bankran

Etter oppdagelsen har elevene skrevet og laget tegninger om hvor de tror skatten kom fra. (Foto: Torunn Omland, Feda skole )

Elever i Kvinesdal fant en boks full av penger da de var på skogstur.

Da to skoleklasser fra Feda skole i Kvinesdal var på tur i skogen, gjorde elevene et veldig spesielt funn.

Bak noen grantrær fant de en begravet treboks. Inni lå det to metallskrin, og oppi disse fant de tykke bunker med hundrelapper fra 1960-tallet.

– Jeg har aldri sett så mye penger før, sier Jan Hendrik Solhaug (9) til VG.

Skatten ble overlevert til politiet.

Elevene fant omtrent 100.000 kroner. Nå håper de på finnerlønn. (Foto: Torunn Omland / Feda skole )

Et mysterium

Nå lurer både elevene og politiet på hvorfor pengene lå skjult i skogen.

Én teori er at pengene kommer fra et gammelt bankran. Politiet prøver å undersøke om dette stemmer.

Tidligere politimann og forfatter Jørn Lier Horst kan mye om forbrytelser. Han tror det er mer sannsynlig at en person har begravd sparepengene sine i skogen, kanskje fordi personen ikke ville ha dem i banken.

Elevene håper at de vil få en finnerlønn for oppdagelsen.

Elevene fant omtrent 100.000 kroner i skrinene. Pengene er gamle, og i dag tilsvarer denne summen over én million kroner. Kilde: NRK

Elin Fjelldal