Dette bør du vite om Taiwan

En kinesisk soldat følger med på en militærøvelse ved Taiwan.(Foto: Lin Jian, AP/NTB )

Kina ble sinte da en kjent amerikansk politiker besøkte øya Taiwan. Hva skjedde, egentlig?

Dette har skjedd:

• Den 81 år gamle politikeren Nancy Pelosi besøkte nylig øya Taiwan utenfor Kina.
  • Da reagerte Kina med å starte den største militærøvelsen noensinne ved Taiwan.

Hvorfor det? Her forklarer Øystein Tunsjø og Kristoffer Rønneberg hva du bør vite om konflikten.

Øystein Tunsjø er professor ved Forsvarets høgskole og kan mye om forholdet mellom Kina og USA.(Foto: Forsvarets høgskole )

Hvem bor i Taiwan?

– De som bor i Taiwan er i hovedsak mennesker som er født og oppvokst der. Det har kommet mennesker fra fastlands-Kina til Taiwan, men de kom for veldig lenge siden. Det er også noen mennesker der som alltid har bodd på øya, som ikke kom fra Kina, sier Tunsjø.

Kristoffer Rønneberg er journalist i Aftenposten og skriver mye om Kina.(Foto: Aftenposten )

Hva ønsker folket i Taiwan?

– De aller fleste i Taiwan ønsker å være et eget land. Men de aller fleste land i verden, for eksempel Norge, regner Taiwan som en del av Kina, sier Tunsjø.

Hva går konflikten mellom Taiwan og Kina ut på?

– Konflikten går ut på at Kina mener at Taiwan har vært en del av Kina opp gjennom historien. For 73 år siden var det borgerkrig i Kina. De som styrer Kina nå, vant og ble i Kina. De som tapte, flyktet til Taiwan. Mange mennesker i Taiwan er barn eller barnebarn av dem som flyktet fra fastlandet, sier Tunsjø.

Hvem er egentlig Nancy Pelosi?

– Nancy Pelosi er en av personene i USA med aller mest makt. Hun tilhører samme parti som president Joe Biden, sier Rønneberg.

Hvorfor ville hun reise til Taiwan?

– Pelosi er opptatt av demokrati, altså at folk skal få lov til å bestemme selv hvilke ledere de skal ha. På Taiwan er det demokrati. I Kina er det ikke det. Pelosi hadde derfor lyst til å dra til Taiwan for å møte lederne der og si at USA ønsker at Taiwan skal fortsette å være et demokrati, sier Rønneberg.

Hvorfor ble noen sinte for at hun dro dit?

– De som bestemmer i Kina, var veldig sinte på Pelosi fordi hun ville besøke Taiwan. De mener at Taiwan tilhører Kina, og at Pelosi gir inntrykk av noe annet når hun drar dit, sier Rønneberg.

Hva har egentlig USA med dette å gjøre?

– USA støttet de som rømte til Taiwan etter borgerkrigen i Kina. I dag er USAs støtte til Taiwan knyttet til at Taiwan er blitt et demokrati, og at USA ønsker å støtte demokratier rundt i hele verden. Samtidig er USA i en konflikt med Kina, og da er det best for USA at Kina ikke får kontrollen i Taiwan, sier Tunsjø.

Hva skjedde etter Pelosis besøk?

– Kina svarte med å sende ut mange militære skip og fly rett ved Taiwan. De ønsker å skremme både dem som bor på Taiwan, og folk som bor andre steder, sånn at de slutter å besøke Taiwan, sier Rønneberg.

Onsdag 10. august ble Kinas og Taiwans militærøvelser avsluttet.

Kan det bli krig?

– Jeg tror ikke Kina ønsker en krig nå, og Taiwan ønsker det selvfølgelig ikke. Det er bedre for Kina å vente. For Kina blir mektigere og mektigere, og det gjør det vanskeligere og vanskeligere for Taiwan å stå imot, sier Tunsjø.

Nancy Pelosi (82)(Foto: Evelyn Hockstein, Reuters/NTB )

Kinesiske kampfly i luften ved Taiwan. (Foto: Gong Yulong, AP/NTB )

En Kina-tilhenger slår på bildene av Nancy Pelosi og Taiwans president Tsai Ing-wen med en sko under en protest i Hongkong.(Foto: Tyrone Siu, Reuters/NTB )

Taiwan

• Består av øya Taiwan og flere andre mindre øyer.
  • Ligger i havet utenfor Fastlands-Kina.
  • Innbyggere: Over 23 millioner.

Taiwan er regnet som et av de mest demokratiske samfunnene i verden. Landet har blant verdens beste skole- og helsevesen. Kilde: Aftenposten

Elin Fjelldal