Ble bestevenner da de spilte i krimfilm sammen

To tenåringsjenter sitter i bakgrunnen, og en gutt med vest og caps sitter i forgrunnen sammen med en liten hund med hvit pels, på gressplenen i Frognerparken i Oslo.

Hunden Boble ble veldig glad for å treffe de tobeinte skuespillerne igjen. De fire ble kjent da de fikk hovedrollene i filmen CLUE: Maltesergåten. Fra venstre: Kenza, Julia og Felix.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Julia, Kenza og Felix har hovedrollene i en ny film om et mystisk ran.

– Vi er blitt kjempegode venner, forteller Felix.

Kenza, Julia og han har hovedrollene i den nye filmen CLUE: Maltesergåten. Den handler om et ran og en drukning, som på merkelig vis er koblet til hverandre.

Aftenposten Junior møtte skuespillerne i Frognerparken i Oslo.

Hunden Egon

Hunden Boble spiller Egon i filmen. På et av opptakene, som ikke ble med i filmen, levde Boble seg litt ekstra inn i rollen.

– Boble ble helt crazy og begynte å hoppe rundt. Da vi skulle gjemme oss bak et bord, gjemte hun seg med oss, forteller Julia.

Hunden som spiller Egon i filmen, heter i virkeligheten Boble. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen )

Blitt «bestiser»

De tre kjente hverandre ikke før arbeidet med filmen startet.

Hvordan var det å spille sammen i begynnelsen?

– Det er en annen måte å bli kjent med folk på, sier Kenza.

Da jentene møttes på audition, måtte de for eksempel spille at de gråt sammen.

Julia (Foto: Ronja Sagstuen Larsen) sier: Det var jo litt merkelig, men det er utrolig gøy.

Nå er de to blitt bestevenner i virkeligheten også.

– Jeg føler meg litt utenfor, fleiper Felix.

– Men du er med meg, sier han til Boble og løfter hunden opp i fanget.

En jente med langt, krøllete hår går gjennom en mørk hage, sammen med en voksen mann som holder en lommelykt.

I filmen har Cecilias mor forsvunnet. Her leter Cecilia (som spilles av Julia) og faren Alan etter henne. (Foto: Maipo / Nordisk Film Distribusjon )

Skumle scener

I filmen dukker det opp en død person på en strand. Men for skuespillerne var det helt andre scener som var skumle.

– Jeg måtte sykle med Boble i kurven foran på sykkelen. Det var kjempeskummelt! forteller Kenza.

I en scene møter Felix på en stor bobil i en sving. Men det var egentlig ingen risiko for at han faktisk skulle blitt påkjørt.

– Men det føltes helt sånn! sier Felix.

To tenåringsjenter og en gutt sykler på en grusvei som går gjennom et nabolag.

Cecilia, Une og Leo bestemmer seg for å etterforske det som skjer i Skutebukta.(Foto: Maipo, Nordisk Film Distribusjon )

Hvordan har oppmerksomheten vært etter at filmen kom ut?

– På skolen min stopper de aldri å snakke om det, men jeg klager ikke, sier Kenza.

På Felix’ skole har alt vært vanlig. Men da de reiste rundt for å presentere filmen, spurte mange om autografen deres.

Felix (Foto: Ronja Sagstuen Larsen) sier: Vi har signert alt mulig!

Aldri spilt før

Før denne rollen hadde Felix aldri prøvd seg som skuespiller før. Men en dag så moren hans en annonse på Facebook, om at de trengte skuespillere til filmen.

– Vi hadde ikke noe annet å gjøre. Så hun meldte meg på! sier Felix.

Kenzas eneste erfaring før filmen var en rolle i et stykke på skolen.

Kenza (Foto: Ronja Sagstuen Larsen) sier: Det var helt fantastisk å få være med i filmen. Det er minner for livet

– Det var flott å jobbe med alle folka, også alle de som ikke synes foran kamera, legger Julia til.

CLUE: Maltesergåten

• En norsk krim-film som går på kino nå.
  • Filmen handler om Cecilia, Leo, Une og Egon.
  • Forfatter Jørn Lier Horst har skapt CLUE-universet.
  • Det er hittil kommet 13 CLUE-bøker. Hver bok handler om en krimgåte.

Filmen har aldersgrense ni år. Men barn ned til seks år får lov til å se filmen sammen med en voksen.

Elin Fjelldal