Oppgaver: Hvorfor får gutter lov til mer enn jenter i idrett?

Maren Lundby har tatt gullmedalje i både OL og VM.(Foto: Geir Olsen/NTB )

Vi har laget noen oppgaver som klassen kan jobbe med etter å ha hørt podkast-episoden «Hvorfor får gutter lov til mer enn jenter i idrett» fra Forklart Junior.

Til lærere: Send oss gjerne en tilbakemelding i skjemaet nedenfor om hvordan opplegget fungerte i din klasse.

Husker du?

1. 1Hva vil det si å ha et holdningsproblem?
  2. 2Hvor mange år siden er det kvinner fikk delta i VM i hopp?
  3. 3Hvor mye tjener Ada Hegerberg, og hvor mye tjener Leo Messi?
  4. 4Hva er en viktig grunn til at mannlige fotballspillere tjener mye mer enn kvinnelige fotballspillere?

Ada Hegerberg har vunnet mange priser. I 2018 ble hun den første kvinnen til å vinne hedersprisen Gullballen.(Foto: Siri Øverland Eriksen )

Hva mener du?

• Hva mener du om at jenter og gutter har ulike muligheter i idrett? Aftenposten Junior vil gjerne høre din mening. Send oss et leserinnlegg til post@aftenpostenjunior.no. Kanskje kommer akkurat ditt leserinnlegg på trykk i Aftenposten Junior eller Aftenposten Junior skole.
Aftenposten Junior