Ada (14) vant gull i NM i håndbak

To jenter i t-skjorter sitter ved et bord og holder hendene klare for håndbak.

Ada fra Hardanger sikret seg flere gull i helgen.(Foto: Tor Høvik, Bergens Tidende )

Hun startet for halvannet år siden og trodde aldri hun skulle vinne.

Øyeblikket Ada har ventet på i ett år, er kommet.

Hun går opp på scenen der det skal kjempes om gullmedalje i håndbak. De andre rundt henne ser sterkere og mer alvorlige ut.

Likevel vinner hun.

Var den svakeste

Ada startet med håndbak for ett og et halvt år siden.

– Jeg har alltid vært en av de svake, så da jeg begynte med sporten, ble mange overrasket.

Under NM i fjor tok hun to sølvmedaljer, men var ikke fornøyd. Hun begynte å tvile på om hun kunne konkurrere.

I år klarte 14-åringen å kjempe seg til tre gull og én bronse.

– Hadde noen sagt til meg at jeg skulle ta gull i flere klasser, hadde jeg aldri trodd på dem. Jeg er så stolt!

Ada er opptatt av at alle kan bli god i håndbak, så lenge de legger inn en innsats.

En eldre mann med briller sitter ved siden av store pokaler.

Arne Thuen passet på hederspokalene. (Foto: Tor Høvik / Bergens Tidende )

Interessen eksplodert

NM i håndbak ble arrangert ved Flesland i Bergen forrige helg. Før har det vært 120 utøvere, men i år var det 220 som deltok. Alderen? Fra 13 år til litt over 50!

Arne Thuen har konkurrert i håndbak i 25 år. Han har vunnet 7 VM-gull. Nå er han trener i Os håndbakklubb.

Da han startet, var håndbakmiljøet lite. Det var få kvinner med. Men de siste syv årene har mange flere blitt interessert.

– Håndbak som sport har eksplodert, og det er jeg veldig glad for, sier han til Bergens Tidende.

Flere i lokale håndbakklubber reiser rundt på skoler og i idrettsklubber for å rekruttere og vise at sporten eksisterer.

– Jeg håper flere får øynene opp for håndbak og at sporten fortsetter å vokse!

Denne saken sto først på trykk i Bergens Tidende.

Malin Askevold Helle,
Kristin Storrusten