Kastet tomatsuppe på maleri

To jenter med kortklipt hår og hvite t-skjorter sitter foran et gult maleri med hver sin hånd limt fast i den grønne veggen.

Klimagruppen Just Stop Oil kastet nylig tomatsuppe på maleriet «Solsikker», som er malt av Vincent van Gogh. Bildet er utstilt på Nasjonalgalleriet i London. (Foto: Just stop oil, Reuters/NTB )

Flere har griset til kjente kunstverk den siste tiden. De er sinte fordi de mener politikerne ikke gjør nok for klimaet.

To personer med svarte frakker gikk inn på et museum i London i oktober.

De vandret mellom noen av de dyreste kunstverkene i verden, før de stoppet opp foran et bilde med solsikker på.

Plutselig tok en av dem frem en boks med tomatsuppe fra lommen og kastet suppe på maleriet.

Under frakkene hadde begge hvite T-skjorter hvor det sto «Just stop oil» – eller «Stopp oljen», på norsk.

En jente og en gutt i røde vester sitter foran et maleri som har potetstappe på seg mens de har limt fast hver sin hånd i veggen.

Klimaaktivister fra gruppen New Generation kastet potetstappe på et kjent maleri i Tyskland. Like etterpå limte de hånden sin fast til veggen. (Foto: AP/NTB )

Også på på museer i Tyskland og Frankrike har lignende ting skjedd. Det kjente maleriet «Mona Lisa» i Paris fikk kake smurt utover ansiktet sitt. Mens et maleri i Tyskland ble griset til med i potetstappe.

Ståle Prestøy (Foto: Privat) En mann med lys caps og grått hår smiler lett foran en stor, grønn busk. sier: Det er ikke fordi vi ikke liker kunst, at vi gjør det. Det er fordi vi bruker kunsten for å få oppmerksomhet for klimakrisen.

Prestøy er en del av gruppen Stopp Oljeletinga i Norge. Dette er den norske versjonen av gruppen som kastet tomatsuppe på maleriet i London.

Psst: Du kan høre mer om denne saken i podkasten vår, Forklart Junior. Her kan du lytte til episoden:

Gjør noe ulovlig

Maleriene, som er beskyttet med glass, er verdt flere millioner kroner.

– Vi er ikke ute etter å ødelegge kunst. Vi visste at kunstverkene var beskyttet godt, sier Prestøy.

Men det er ikke lov å ta på malerier på museer. Derfor ble aktivistene tatt med ut av politiet og arrestert.

Et maleri av en kvinne med langt, mørkt hår har hvit kake smurt utover på seg.

Tidligere i år ble en klimaaktivist arrestert i Paris i Frankrike. Personen kastet kake på maleriet «Mona Lisa» av Leonardo da Vinci på museet Louvre. (Foto: AP/NTB )

Måtte betale penger

Prestøy er selv aktivist og er blitt arrestert flere ganger. Én gang fikk han en bot på 25.000 kroner.

Ofte får slike saker oppmerksomhet i aviser og på TV. Prestøy tror det kan få flere til å tenke over klimasaken. Derfor mener han det er verdt det.

Tror folk blir sinte

Forsker Anders Blok tror ikke disse aksjonene gjør at flere blir opptatt av klimakampen. Han kan mye om demokrati og aktivisme.

Anders Blok (Foto: Privat) En mann med kort, mørkeblondt hår og blå øyne smiler. sier: Noen er blitt sure, men det er kanskje enda flere som ikke har reagert noe særlig på det aktivistene har gjort.

Han mener aktivistene ikke får den oppmerksomheten de ønsker.

Politiker i Miljøpartiet De Grønne, Eivind Trædal, er veldig engasjert i klimasaken. Han er enig med forsker Block.

Eivind Trædal. (Foto: Cornelius Poppe, NTB) En mann med blondt, mellomlangt hår og mørke øyenbryn smiler sier: Det er et sterkt og hardt budskap. Men jeg tror dessverre de får mer negativ oppmerksomhet for det.

Streiket for klima

Blok og Trædal tror aktivisme kan være bra. For eksempel da Greta Thunberg begynte å streike for klima for fire år siden.

Da var det flere tusen barn i Norge som ble med på streiken.

– Når barn sier tydelige ifra, er det mange som lytter, sier Trædal.

En jente med langt, mørkeblondt hår og blå genser sitter foran et skilt hvor det står skolestreik for klima

«Skolestreik for klimaet» står det på Greta Thunbergs plakat. (Foto: Jessica Gow, TT Nyhetsbyrån, NTB )

Slik kan du engasjere deg for klima:

• Miljøagentene.

Dette er barnas miljøvernorganisasjon. Her kan alle barn være miljøagenter!

• Natur og ungdom.

Organisasjon for barn og unge. Er du under 13 år, må du spørre foreldrene dine om lov til å bli med.

• Ungdomspartier.

Alle de store politiske partiene i Norge har et eget parti for unge. Her kan du melde deg inn fra du er 15 år.

I tillegg kan du sende inn leserbrev til aviser og delta på demonstrasjoner for klimaet.

Over halvparten i Norge er villig til å forandre ting i livet for å ta hensyn til klima og miljø. Kilde: Barnas klimarapport 2022

Mina Madeleine Nystuen