Synes det blir deilig med leksefri

Tre barn i barneskolealder, to gutter og én jente, sitter på en pult inne i et klasserom og smiler.

11-åringene Theodor (fra venstre), Nora og Ludvig er glad de ikke lenger må gjøre lekser.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

På skolen til Theodor, Nora og Ludvig skal de ikke lenger ha lekser. Det kan også skje flere steder.

Du har kanskje opplevd det selv. Du er sliten etter å ha vært på skolen. Alt du har lyst til, er å dra ut og leke med venner. Men du må hjem for å gjøre leksene først.

Dette slipper nå barna på barneskoler i Moss. Der er det nemlig bestemt at ingen barneskoler skal ha lekser.

Kan gjøre andre ting

– Jeg synes det blir litt deilig at vi skal ha leksefri. Da kan vi være med venner etter skolen istedenfor å dra hjem og bruke tiden på lekser, sier Ludvig.

Nora sier at hun før brukte cirka en time hver dag på å gjøre lekser. Hun er glad hun nå kan bruke den tiden på ting hun liker. Men ikke alle er fornøyde.

– Det er noen jenter i klassen min som ikke synes det er bra. De elsker lekser, sier Ludvig.

Tre barn står på en lekeplass og balanserer på hver sin leke mens de ser inn i kamera.

Uten lekser blir det mer tid til lek og moro for Nora, Ludvig og Theodor.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Skal gi motivasjon

Leksefri er forsøkt på andre skoler tidligere.

Silje Hobbel (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten) Portrettbilde av en kvinne som har lyse jakke og lysebrunt hår. sier: Det er forskning som viser at barn blir mer motiverte for å lære på skolen når de ikke må tenke så mye på lekser etterpå.

Hun jobber i Moss kommune og har vært med på å bestemme at det blir leksefri.

De vil at elevene skal fortsette å lese på fritiden.

– Men det blir ikke leselekse som man må levere inn. Og de elevene som vil lære mer, vil få muligheten til det, sier hun.

Etter en stund skal de vurdere hvordan det har gått uten lekser. Fungerer det ikke, må de vurdere å ha lekser igjen, forteller Hobbel.

Hun sier også at leksefri vil gi lærerne mer tid til å lage spennende skoletimer.

Kan skje flere steder

Kan det hende at flere byer fjerner lekser?

– Det er ikke lett å si. Det er opp til de enkelte skolene eller kommunene å bestemme. En skole som gir lekser, bør uansett passe på at leksene ikke går ut over hviletiden og fritiden til elevene, sier kunnskapsminister Tonje Brenna.

Brenna sier også at det kan være mye bra med lekser.

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Foto: Siri Øverland Eriksen) En kvinne med mørkt, langt hår sitter i et klasserom og holder i en mikrofon. sier: Når lekser gis på en god måte og man får tilbakemeldinger fra læreren, kan leksene gjøre at elevene lærer mer. Forskning viser også at de som gjør lekser, gjør det bedre på prøver.

Flest vil ha lekser

Det er ikke alle som er enige i at man bør slutte med lekser. Flere politikere har sagt at de mener det ikke er lurt. Og det er få skoler som har valgt å slutte med lekser.

– Flertallet av skolene vil fortsatt ha lekser, sier Annette Qvam i Utdanningsdirektoratet.

Hun nevner flere ting som kan være bra med å ha lekser:

• Man kan få bedre arbeidsvaner
  • Lære å jobbe alene
  • Du kan løse oppgaver i ditt eget tempo

Qvam sier at overgangen til ungdomsskolen kan bli større om man fjerner lekser fra barneskolen.

Lærere i Norge kan bli tatt ut i streik og dermed ikke gå på jobb. Det kan gå utover skolestarten. Kilde: VG

Sindre Trygsland