Ser reklamer for slanking og større muskler
Mange barn ser reklamer som kan bidra til kroppspressNår du føler at du trenger å se annerledes ut eller endre noe på kroppen din., viser ny undersøkelse. Dette bør du gjøre om du ser det.
Har du sett reklamer for hvordan du kan få større muskler eller slankere kropp når du skroller på Tiktok eller ser på Youtube? Det er du ikke alene om.
MedietilsynetForsker på hvordan folk i Norge bruker medier. Blant annet hvordan barn bruker gaming og sosiale medier. har undersøkt hva slags reklame barn ser på sosiale medier. De fant ut at:
- 1 av 4 barn i alderen 9–12 år sier de har fått reklame for produkterTing du kan kjøpe, for eksempel pulver, piller og kremer. som skal gjøre at du går ned i vekt
- 1 av 4 barn sier de har fått reklame for produkter som skal gi større muskler
Synes det er dumt
Louise (12) fra Snarøya utenfor Oslo har sett flere slike reklamer på Tiktok og Youtube.
– Jeg har sett reklame for te som skal gjøre deg tynnere hvis du drikker den. Jeg har også sett ungdommer som lager spesielle type treningsrutiner som liksom skal få deg til å se ut som dem, sier hun.
Hva synes du om det?
Laget for eldre ungdommer
Det er Pernille Huseby enig i. Hun jobber i Medietilsynet og sier det er mye reklame som kan bidra til mer kroppspress blant barn og unge.
Tiktok, Instagram og andre populære plattformer har egentlig 13-årsgrense. Barn som er under det, får derfor se reklamer og annet innhold som egentlig er laget for eldre ungdommer, forklarer hun.
Får ofte mer av det
– Det er viktig å huske at de som lager reklamer, har som mål å få deg til å føle at du trenger det de selger. Hvis du trykker på eller liker innhold med en type reklame, får du som oftest mer som ligner, sier Huseby.
Det er ikke ulovlig å lage slike reklamer, men i Norge er det strenge krav om at det må merkes tydelig hva som er reklame. Vi har også en lov i Norge som sier at barn skal beskyttes fra reklame som kan gå utover selvbildetHva du tenker om deg selv, og hvordan du ønsker å være. eller bidra til kroppspress, forklarer Huseby.
Snakk med en voksen
Det kan være dumt å se slike reklamer, fordi de har fokus på kropp, trening og utseende, og de viser ofte veltrente kropper. Det sier psykolog Benjamin Baarli Silseth.
Hvis du får lyst til å spise annerledes eller trene mer på grunn av noe du har sett på sosiale medier, er det lurt å snakke med en voksen om det, mener Silseth.
– Et lurt tips kan også være ikke å se for mye på slike reklamer, for å unngå å få mer av dem.
Dette synes de om reklamene
Vilje (14) sier hun har sett reklame på Tiktok for et produkt du kan kjøpe som gjør at du får tynnere midje.
Hanne (11) fra Risør sier hun har sett reklamer om sminke, hudpleie og apper som gjør at du kan legge på filter eller redigere kroppsformen.
Visste du?
Over syv av ti barn over ni år bruker Tiktok.
- Skrevet av:
- Kari Mette Hole
- Først publisert:
- Sist oppdatert: