Gå til innhold

Ser reklamer for slanking og større muskler

Tegninger av flere barn som ser på reklamer for slanking og muskler på skjermene sine.

Mange barn ser reklamer som kan bidra til kroppspress, viser ny undersøkelse. Dette bør du gjøre om du ser det.

Har du sett reklamer for hvordan du kan få større muskler eller slankere kropp når du skroller på Tiktok eller ser på Youtube? Det er du ikke alene om.

Medietilsynet har undersøkt hva slags reklame barn ser på sosiale medier. De fant ut at:

  • 1 av 4 barn i alderen 9–12 år sier de har fått reklame for produkter som skal gjøre at du går ned i vekt
  • 1 av 4 barn sier de har fått reklame for produkter som skal gi større muskler
Tegning av en gutt med grønn hettegenser som sitter i en rød stol og ser på pc-skjermen sin som viser en reklame for en krem som skal gi deg finere rumpe.

Synes det er dumt

Louise (12) fra Snarøya utenfor Oslo har sett flere slike reklamer på Tiktok og Youtube.

– Jeg har sett reklame for te som skal gjøre deg tynnere hvis du drikker den. Jeg har også sett ungdommer som lager spesielle type treningsrutiner som liksom skal få deg til å se ut som dem, sier hun.

Hva synes du om det?

Louise (Foto: privat) En jente med lyst hår og rutete genser som ser inn i kamera. sier: Jeg synes det er dumt, fordi da blir barn misfornøyd med seg selv og putter press på seg selv.

Laget for eldre ungdommer

Det er Pernille Huseby enig i. Hun jobber i Medietilsynet og sier det er mye reklame som kan bidra til mer kroppspress blant barn og unge.

Pernille Huseby (Foto: Mathias Fossum/Medietilsynet) En dame med lys bluse og rødbrunt hår som smiler mot kamera. sier: Fra man får sin første mobil, får mange barn mye reklame og innhold som handler om kropp og utseende. Noen blir ikke særlig påvirket, mens andre kan begynne å ønske seg å se ut på en annen måte.

Tiktok, Instagram og andre populære plattformer har egentlig 13-årsgrense. Barn som er under det, får derfor se reklamer og annet innhold som egentlig er laget for eldre ungdommer, forklarer hun.

Får ofte mer av det

– Det er viktig å huske at de som lager reklamer, har som mål å få deg til å føle at du trenger det de selger. Hvis du trykker på eller liker innhold med en type reklame, får du som oftest mer som ligner, sier Huseby.

Det er ikke ulovlig å lage slike reklamer, men i Norge er det strenge krav om at det må merkes tydelig hva som er reklame. Vi har også en lov i Norge som sier at barn skal beskyttes fra reklame som kan gå utover selvbildet eller bidra til kroppspress, forklarer Huseby.

En jente med lilla klær og hodesjal som ser på en reklame på telefonen sin av en dame med store lepper.

Snakk med en voksen

Det kan være dumt å se slike reklamer, fordi de har fokus på kropp, trening og utseende, og de viser ofte veltrente kropper. Det sier psykolog Benjamin Baarli Silseth.

Benjamin Baarli Silseth (Foto: privat) En ung mann med brunt hår og mørk skjorte som står med armene i kors og ser mot kamera. sier: Det beste er å forsøke ikke å sammenligne seg med kroppene man ser, men heller fokusere på det å ha en sunn og fungerende kropp!

Hvis du får lyst til å spise annerledes eller trene mer på grunn av noe du har sett på sosiale medier, er det lurt å snakke med en voksen om det, mener Silseth.

– Et lurt tips kan også være ikke å se for mye på slike reklamer, for å unngå å få mer av dem.

Dette synes de om reklamene

Vilje (14) sier hun har sett reklame på Tiktok for et produkt du kan kjøpe som gjør at du får tynnere midje.

Vilje (foto: privat) En jente med brunt hår og hvit genser som smiler mot kamera. sier: Jeg tenker at det ikke er bra at barn og unge ser disse reklamene og videoene. Det skaper økt kroppspress og det påvirker den mentale helsen til mange. Når man ser reklame for disse produktene får man følelsen at burde kjøpe det og at man ikke er bra nok fra før.

Hanne (11) fra Risør sier hun har sett reklamer om sminke, hudpleie og apper som gjør at du kan legge på filter eller redigere kroppsformen.

Hanne (foto: privat) En jente med langt lyst hår og hvit genser smiler til kamera. sier: Jeg tenker at det er dumt at folk lager slike videoer, for unge barn og ungdommer kan føle seg ikke bra nok, jeg syns at sosiale medier burde «Banne» (ikke tillate) disse videoene. Det kan hjelpe mye! Håper jeg har besvart spørsmålene dine bra nok.

Visste du?

Over syv av ti barn over ni år bruker Tiktok.

Skrevet av:
Kari Mette Hole
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette