Kjøpte brukt ballkjole: – Jeg føler meg som en prinsesse

Romedal ungdomsskole har bruktsalg av ballkjoler til juleballet. For Aftenposten Junior. Bilde: Ronja 14 år fant kjole med sin mor.(Foto: Siri Øverland Eriksen )

Gjenbruk er bra, sier elevene på Romedal ungdomsskole. I 2019 hadde mange av dem kjøpt klær til juleballet på skolen.

– Jeg har gledet meg til å prøve denne kjolen, sier Ronja.

Rundt henne henger ballkjoler pyntet med silke, tyll og diamanter på rekke og rad. Mye av tøyet kommer til å bli brukt under skolens årlige juleball.

Skolens gamle bibliotek har nemlig fungert som butikk. Elevene har selv solgt penklær de ikke lenger bruker.

– Det er fint at kjolene kan bli brukt på nytt, sier Ronja.

Flere kjøper brukt

I 2019 hadde nesten hver fjerde nordmann kjøpt klær som andre har brukt før. Det viser tall fra Forbrukerrådet.

Det at flere snakker om klær og miljø, har fått flere til å lete etter løsninger, mener forskeren Ingun Grimstad Klepp. Hun mener vi kan kjøpe færre klær og ta bedre vare på klærne vi kjøper.

– Kjøp klær som du kommer til å bruke hundrevis av ganger, foreslår hun.

Malin og venninnene har alle kjøpt kjoler i skolens butikk. For kjolene har de betalt rundt 300-500 kroner. (Foto: Siri Øverland Eriksen )

Ubrukte kjoler

Ronja og mammaen bestemmer seg for å kjøpe kjolen. Pris: 300 kroner. Like etter starter storefri, og den lille butikken fylles raskt opp.

– Jeg har kjøpt en rosa kjole med glitter, sier Marte i 8. klasse.

– Det er veldig fint at de som ikke skal bruke kjolene, selger dem videre, sier Alise.

Flere av kjolene på skolen hadde aldri blitt brukt.

Mindre press

Det var første gang elevene hadde fått selge kjolene sine på skolen.

– Vi håper dette kan være med på å skape mindre kjøpepress, sier lærer Ann-Karin Øverland.

I desember fikk også elever fra flere naboskoler komme og kjøpe ballkjoler og dresser.

Nesten 4 av 10 nordmenn er blitt mer positive til brukte gaver. Det viser en undersøkelse fra Finn.no

Margrethe Lindebø Skeie