Fortnite-farmor spiller til farfar sier stopp

To gutter og en gammel dame sitter foran hver sin PC-skjerm.

Susanne vil vise at det er gøy å spille uansett hvor gammel – eller hvor god – man er.(Foto: Björn Larsson Rosvall )

Svenske Susanne Karlsson er ikke en vanlig pensjonist. Hun er en av verdens eldste Fortnite-spillere!

Alt begynte med at barnebarnet Wilmer oppdaget et nytt spill. Han og farmor Susanne pleide å prate sammen daglig på Facetime, og nå syntes han at de skulle teste Fortnite.

– Jeg trengte noen å trene med. Hun skulle bare stå helt stille så jeg kunne skyte på henne, sier Wilmer.

– Han sa: «Farmor, kan jeg ikke få trene på å «drepe» deg?» sier Susanne og ler.

Hun stilte opp. I flere måneder øvde Wilmer seg på å skyte farmoren sin, som forsøkte å unngå å bli truffet.

– Fortsatt i dag hopper jeg som en gærning. De sier til meg at jeg ikke skal hoppe så mye, men jeg kan ikke noe for det. Det er innøvet.

To gutter, den ene holder en baby, og en gammel dame sitter foran PC-skjermer og smiler til kamera.

Susanne og barnebarna, som bor i Sverige, ringer hverandre ofte og spiller mye sammen.(Foto: Björn Larsson Rosvall )

Klar for kamp

Da Wilmer syntes at de begge var klare, fikk farmor være med og spille en kamp.

– Det var supergøy! Jeg skulle samle materiale og healing, og når Wilmer behøvde det, kunne han si: «Farmor, kast ut! Kast ut!»

I dag spiller farmor Susanne mest med lillebror Ludwig, fordi Wilmer er blitt for god for begge. Men det hender at de spiller kamp alle tre, og da vinner ofte laget deres.

To hender trykker på et tastatur og på en skjerm er det bilde av to karakterer fra spillet Fortnite.

Wilmer og Ludwig pleier å vinne over farmor når det spiller. – Men iblant får hun inn et skikkelig blinkskudd, sier Wilmer.(Foto: Björn Larsson Rosvall )

– Alle på laget kaller henne farmor. «Farmor, kom og hjelp meg!», «Farmor, gi meg heal!». Men det er jo min farmor! sier Ludwig.

Hun har spilletid og får spille inntil seks timer om dagen.

– Jeg spiller til farfar sier: «Nå holder det!», sier hun.

Bilde av en gammel dame med rød genser og kort hår som sitter foran PC-skjermer.

I sommer er Susanne invitert på gaming-festivalen Dreamhack i Jönköping i Sverige. Dit skal hun dra med Wilmer og Ludwig. (Foto: Björn Larsson Rosvall )

Folk står i kø

Susanne har 8500 følgere på Twitch. Minst tre timer om dagen, fem dager i uken, streamer hun under navnet FortniteFarmor.

Hvor mange rekker du å spille med da?

– Kanskje 25–30 stykker. Jeg åpner en kø, og de skriver: «Join!» I går tok det et halvt minutt, så var køen full.

Nærbilde av en hvit kopp med et rødt hjerte på.

Har egen kopp med trykk!(Foto: Björn Larsson Rosvall )

To gaming-stoler står med ryggen til og en gammel dame med rød genser sitter ved siden av.

Når hun spiller, blir det jakt på henne fra start.– Mitt spillernavn er Respect Farmor. Wilmer endret til det, fordi han synes at alle bare dreper meg, og at man skal vise respekt for et gammelt menneske, forteller Susanne.(Foto: Björn Larsson Rosvall )

Hvorfor er du så populær, tror du?

– Det er vel å få spille med en gammel person og med noen som lar hvem som helst få være med. Jeg tror det er mange som trenger å bli sett.

Susanne har spilt med mange ensomme barn, og hun har alltid med seg telefonnummeret til en organisasjon som hjelper barn. Det er også mange med diagnoser og funksjonsnedsettelser som vil spille med henne.

– De tør å prate om det fordi jeg forteller at alle er verdifulle. Jeg avslutter alltid mine streams med å si: «Alle er perfekte og best!»

En PC-skjerm med spillet Fortnite på.

– Jeg får høre at det er så hyggelig å spille med meg, fordi jeg tar det rolig. Jeg blir ikke sur hvis noen gjør en feil.(Foto: Björn Larsson Rosvall )

Fortnite har 12 års aldersgrense i Norge.

Spiller du noe sammen med en besteforelder? Send oss gjerne et bilde, og fortell om det til post@aftenpostenjunior.no!

Kristin Storrusten,
Eva Johannesson