Er det bra å krangle med søsken?

Ei jente med rosa øreklokker med pels i sterk lysblå jakke smiler ved siden av ei jente med langt, blondt hår i sort vest og brun genser.

Søstrene Angelika og Selene er veldig gode venner, men noen ganger kan de krangle om rare ting!(Foto: Paal Audestad )

Søsken kan krangle om mange rare ting! Men kanskje er det ikke egentlig så dumt.

– Vi er mest venner, men av og til blir vi irritert på hverandre.

Det sier Selene og ser på søsteren Angelika. De to kan være uenige om hvem som skal spille musikk i bilen. Og Angelika liker ikke når Selene vil låne ting av henne.

– Det er jo mine ting! sier Angelika.

Ei jente med langt, blondt hår i lys brun genser grer håret til ei med mørk blondt går og sort, tynn genser mens de smiler.

Angelika sier alltid unnskyld når hun krangler med storesøster Selene.(Foto: Paal Audestad )

– Koker som en pølse!

Også søsknene Hedda og Iver blir irritert på hverandre. De krangler om hvem som skal dusje først.

– Jeg bruker sånn ett minutt på å dusje, mens Iver bruker fem minutter, sier Hedda.

Iver kan kjenne det i kroppen når han blir irritert.

– Jeg blir varm og koker som en pølse! sier han.

En gutt med lyst hår og blå ulltrøye spiller spill med ei jente med rødlig blondt hår og sennepsgul genser.

Iver og Hedda leker mye sammen, men noen ganger krangler de om hva de skal leke.(Foto: Privat )

Krangler om mye rart

Søsknene Billy og Vilma er tvillinger. De krangler om mye rart, som hvem som skal åpne døren hjemme.

– Før kranglet vi om hvem som skulle lese på melkekartongen for å finne egget når det var påske, sier Billy.

Men er det farlig at søsken krangler?

En gutt med blå luse og sort og blå jakke smiler ved siden av ei jente med lang, lysebrunt hår og sort pannebånd ute i snøen foran et grått bygg.

Billy og Vilma er tvillinger, og de kan krangle om det meste.(Foto: Privat )

Ikke alltid dumt å krangle

Ingvild Rongved Lind er psykolog. Hun har hjulpet mange barn og ungdommer. Hun mener det ikke er farlig å krangle om dusjing eller musikk.

Faktisk er det sunt at barn får vise følelsene sine!

Ingvild Rongved Lind (Privat) sier: Vi krangler ofte med dem vi er aller mest glad i, fordi vi er trygge og tør å si det vi mener.

Men noen ganger kan krangler bli alvorlige med slag, lugging og spark.

– Og blir man redd, er det heller ikke sunt, sier hun.

Da bør man snakke med en voksen og få hjelp til å ordne opp, mener Ingvild.

Skriver unnskyld-lapper

Angelika gjør noe helt spesielt etter en krangel.

– Jeg har sikkert fått en million unnskyld-lapper, uten å tulle! sier Selene.

For Vilma og Billy er det annerledes. De sier faktisk ikke unnskyld.

– Vi bare går vekk, og etterpå er det glemt, sier Vilma.

Ei jente med rosa øreklokker i rosa pels og med en sterk lysblå jakke snakker med ei jente med langt, blondt hår i sort vest og brun genser.

Angelika gir alltid Selene en lapp hvor det står unnskyld på etter de har kranglet. Det synes Selene er veldig fint!(Foto: Paal Audestad )

Hva bør søsken gjøre når de krangler?

Hedda og Iver:

– Du kan si unnskyld og spørre om de har det bra. Og så blir man venner.

Vilma og Billy:

– Gi hverandre plass og rom. La den andre snakke ferdig og si sin mening.

Selene og Angelika:

– De burde snakke sammen.

– Og roe ned reka litt! sier Angelika.

Finner en løsning

Vilma og Billy tror det kan være bra at de krangler.

– Vi kan ikke være enige om alt. Tar man ikke krangelen for langt, kan man finne en løsning. Vi er jo glad i hverandre, sier han.

– Men man trenger ikke krangle om en melkekartong!

Mina Madeleine Nystuen