Hvorfor blir barn så gode i sjakk?

En ung gutt spiller sjakk mot en eldre mann på et rødt bord, og begge ser veldig konsentrerte ut.

Magnus Carlsen (13) i duell mot verdens beste spiller. Dette skjedde for 20 år siden.(Foto: Omar Oskarsson, NTB )

Det er få andre sporter hvor barn konkurrerer med voksne – og slår dem!

For ikke lenge siden kunne man lese i nyhetene at ti år gamle Faustino Oro fra Argentina hadde slått Magnus Carlsen i sjakk. Ja, selveste Magnus Carlsen (33) – verdens beste sjakkspiller.

I de fleste sporter er det en fordel å være voksen. Men i noen sporter gjør barn det bra, som:

• turn
  • kunstløp
  • snowboard
  • skateboard
En ung jente med hvite klær med japansk flagg på, hjelm, sneakers og skateboard er fryst i bevegelse på kanten av en OL-skaterampe.

Nishiya Momiji er blant flere unge som har imponert i skateboard.(Foto: Lucy Nicholson, Reuters/NTB )

I sjakk kan barn på åtte–ni år slå profesjonelle voksne som har spilt i mange år.

Torstein Bae (Foto: Erik Johansen, NTB) En mann med kort, litt grålig hår og blå genser står i et TV-studio og ser inn i kameraet med et skjevt smil. sier: Sjakk er en av sportene der det er mest normalt at barn gjør det bra mot voksne.

Det sier Torstein Bae. Han er sjakkekspert på NRK.

Andre barn som har imponert

• Magnus Carlsen: Som 13-åring spilte han remis (uavgjort) mot en av tidenes beste spillere, Garri Kasparov.
  • Nodirbek Abdusattorov: Er nå en av de beste i verden. Ble kjent allerede som niåring for ti år siden.
  • Ashwath Kaushik: Satte rekord i år da han ble den yngste til å slå en stormester. Han er åtte år gammel.
  • Bodhana Sivanandan: Åtteåringen imponerte i EM i desember og ble beste kvinne. I sjakk spiller menn og kvinner sammen.
En ung gutt med briller sitter ved et lite bord med en tre-sjakkbrett og en stoppeklokke på.

Faustino Oro fra Argentina slo Magnus Carlsen. Riktignok i en spesiell form for sjakk, der de hadde skikkelig dårlig tid.(Foto: Privat )

En ung mann med svart hår, svart dress og en konsentrert mine sitter ved et sjakkbrett i et studio eller på en scene.

Nodirbek Abdusattorov er nå en av verdens beste. Han ble god veldig tidlig.(Foto: Jeroen Jumelet, AFP/NTB )

Hvorfor er det sånn?

Det er vanlig å se barn og voksne spille mot hverandre i turneringer. Bae sier at det er flere grunner til at barn kan slå voksne i sjakk. Det er fordi kroppen ikke har noe å si. Altså om man er stor, liten, sterk, svak, tynn eller bred.

– I sjakk stiller de egentlig ganske likt. Barn som ikke engang når ned med bena fra stolen, kan likevel banke voksne, sier han.

Dette er flere grunner til at barn kan gjøre det bra, ifølge Bae:

• I sjakk er det utrolig viktig å huske mønstre og situasjoner. Det er noen barn veldig flinke til.
  • Barn kan være kjempeflinke til å lære fort når det er noe de er skikkelig interessert i. Uansett om det er sjakk, Pokémon eller Fortnite.
  • Det er mulig å trene mye online. Noen barn kan ha spilt tusenvis av sjakkpartier.
Sindre Trygsland