Mange misforståelser om steinalderen

Her er en mann og en kvinne sammen på jakt. Men det er ikke slik steinalderen alltid er blitt fremstilt i lærebøkene.(Foto: Utdrag fra «Samfunnsfag 5» fra 2023 )

Mye av det elever har lært om steinalderen, har vært feil, sier en ekspert.

Spør foreldrene dine om å beskrive et menneske i steinalderen. Hva slags ord bruker de?

Kanskje sier de ting som ikke stemmer med ny forskning. Isabella Foldøy er arkeolog ved Universitetet i Stavanger, og hun har forsket på hvordan steinalderen blir fremstilt i lærebøker.

Hun sier at mye av det som norske barn har lært, er feil.

Flere feil

I de eldre lærebøkene er det flere feil om steinalderen, sier Foldøy, blant annet om kjønn og hudfarge.

– Det var ikke bare menn som bestemte og jaktet etter mat, og kvinner som passet på barn. Menneskene ble satt til å gjøre det de var gode til, sier hun.

Hun sier at ikke alle hadde hvit hud i Norge i steinalderen, slik det kan se ut på illustrasjonene.

– De som bodde i Norge, fikk etter hvert hvit hud på grunn av lite sol. Men de som bodde i Norge, kom fra mange steder i verden.

I tillegg sier hun at:

• Menneskene gikk ikke kledd i fillete klær og var nesten nakne. De brukte nåler til å sy varme, gode klær.
  • De var like smarte som det vi er nå.
  • Vi vet ikke om alle var heterofile, for eksempel om menn bare var sammen med kvinner. At det var sånn, er bare noe man har funnet på etterpå.

Er endret

De som gir ut lærebøkene, forteller at dette er endret for mange år siden.

Anne Nygård i Cappelen Damm kommer med et eksempel:

– I de nye skolebøkene viser vi bilder av begge kjønn med jaktvåpen, sier hun.

– Vi endrer hele tiden lærebøkene når vi får ny kunnskap og forskning. Men det kan ta tid før det kommer nye bøker, siden de tar lang tid å lage, sier Kristin Li i Gyldendal.

Slik ble steinalderen fremstilt i en lærebok for 25 år siden. Den er byttet ut nå.(Foto: Utdrag fra «Terella 5» )

Bilde fra boken «Mylder 2», som ble gitt ut for ti år siden.(Foto: Utdrag fra «Mylder 2» )

Lenge siden

Hvorfor tror du det har vært så mange misforståelser om steinalderen?

Isabella Foldøy (Foto: Privat) En kvinne med langt, svart hår smiler bredt og står i en stue med høyt tak. sier: Steinalderen og hvordan det var da, ble først forsket på for nesten 200 år siden.

– Det var bare menn som forsket på steinalderen da. På den tiden trodde forskerne andre ting enn vi gjør nå:

• at menn var smartere enn kvinner
  • at hudfarge kunne ha noe å si for hvor smart du er

– Heldigvis vet vi nå at dette er feil, og vi vet mye mer om hvordan det var i steinalderen, sier Foldøy.

Steinalderen

• En periode som varte i over 6000 år
  • Den sluttet for litt under 6000 år siden

Steinalderen deles ofte inn i to:

• Den eldre steinalderen
  • Den yngre steinalderen