Voldsvideoer sprer seg på nett

En tegning viser en tekstfri tegneserie-rute, der fire barn ser på en ball av støv, tegn og ikoner, som skal forestille to personer som slåss, mens den ene av tilskuerne deler en video av hendelsen på appen Snapchat.

Flere videoer av unge som slåss eller blir banket opp deles på sosiale medier.
Dette bør du gjøre hvis du ser en slik film.

En video der en gutt blir sparket av en annen gutt, er blitt mye delt på sosiale medier i det siste. Politiet har bedt alle som ser videoen, om å slette den.

Voldsvideoer som spres på nett, er en økende og farlig trend, ifølge Kripos. Det melder VG.

– Det er et stort problem, sier Jostein Dammyr.

Han jobber i politiets nettpatrulje i Øst politidistrikt.

Hvorfor blir voldsvideoer delt?

Det kan være flere ulike grunner, sier Dammyr:

• Det er sjokkerende å se noen slåss. Derfor kan det være fort gjort å tenke at man vil vise det til vennene sine.
  • Noen som har store kontoer på Tiktok og Instagram, poster slike videoer for å få flere følgere.
  • Noen vil filme at de slåss, og dele det for å skape et rykte om at de er farlige, og på den måten få respekt.

– Filmen kan spre seg uten at det var meningen, til den som først delte den med vennene sine. Den som har slåss, ønsker kanskje heller ikke at det skal deles, sier han.

Det kan det være veldig vondt og vanskelig etterpå for dem som får en slik video av seg delt på nett, sier Dammyr. Både for den som er blitt banket opp, og den som har slått.

Et bilde av seks tegneserieruter om at noen slåss og en video av volden blir spredt på Snapchat, hvor første bilde i denne saken er første rute.

Denne tegneserien viser hva som kan skje når noen deler en video av vold.(Foto: Illustrasjon: Linn Isabel Eielsen )

Her kan du lese en tegneserie om hva som skjedde da noen filmet et slagsmål på skolen sin.

Hva kan skje hvis du deler?

Det er ulovlig å dele eller videresende videoer med vold.

– Da kan du bli anmeldt til politiet. Er du under 15 år, er det ikke straff. Men foreldre vil bli varslet. Er du over 15, kan du risikere å få bøter, sier Dammyr.

Politiet kan også ta telefonen din. Hvis du med vilje har filmet og lagt ut en voldsvideo, kan det hende du ikke får den tilbake igjen, sier han.

Det hender at de som har slåss, og den som har filmet, blir bedt om å møtes i Konfliktrådet. Det er et sted der voksne og barn kan få hjelp til å løse en krangel.

Hva bør du gjøre?

Hvis noen sender en voldsvideo til deg, bør du:

• Ikke dele den videre
  • Slette den
  • Tipse politiets nettpatrulje (se egen boks)

– Du kan se for deg at det var deg eller noen du kjenner, som er blitt filmet. Da ville du ikke likt om filmen ble delt, sier Kaja Hegg i Redd Barna.

Hvis du ser en voldsvideo og blir redd, bør du vise den til en voksen, sier hun.

– Dette er ting som kan være ulovlig å dele. Derfor er det viktig at du ikke er alene om det og snakker med foreldre eller en annen voksen.

Slik kontakter du politiet

• Du kan kontakte politiets nettpatrulje på Facebook, Messenger, Instagram og Tiktok.
  • Barn kan også snakke med politiet på en chattetjeneste som heter Sikker Chat. Når du kontakter politiets nettpatrulje, sender de deg en lenke til chatten. Der er det trygt å prate og dele for eksempel bilder eller videoer, og det er ingen andre enn politiet som kan se det.

Råd

Har noen delt bilder eller filmer av deg på nett som du ønsker å få fjernet? Da kan du få hjelp hos slettmeg.no.

Er det vanskelig å få fjernet videoer som har spredt seg på sosiale medier?

– Ja, det kjipe svaret er at det er vanskelig. Når noe først er postet og delt, har man null kontroll, sier Karoline Tømte.

Hun jobber i Norsis, som driver slettmeg.no.

Hun har noen råd til hva du kan gjøre:

• Be den som har tatt bildet/videoen, om å fjerne det
  • Be alle andre om å rapportere det og slette det
  • Kontakt slettmeg.no

Det er viktig å tenke seg godt om før man deler noe på sosiale medier, sier Tømte.

– Vi blir kontaktet av mange som angrer på ting de har delt. Mange har ikke tenkt på at det er vanskelig å fjerne det igjen, sier hun.

Ni av ti barn mellom ni og 18 år bruker sosiale medier. Noen flere jenter enn gutter bruker appene. Kilde: Medietilsynet

Kari Mette Hole