Gå til innhold

Falske influensere tjener mye penger

Bilde av en kvinne med rosa hår og sort singlet som står sidelengs og ser inn i kamera.

KI-influenseren Aitana Lopez har over 200.000 følgere på Instagram.(Foto: The Clueless )

Flere modeller finnes ikke i virkeligheten. Det er litt trist, synes forsker.

– Vi ble overrasket over de høye prisene influensere krever for tiden. Det fikk oss til å tenke: Hva om vi bare lager vår egen influenser? sier Diana Núñez.
Hun jobber i det spanske reklamebyrået The Clueless. De er blitt kjent for å lage influensere med kunstig intelligens (KI).

På én måte er de blitt et byrå for modeller, men ingen av modellene er ekte!

Tjener 100.000 i måneden

Foreløpig har de laget influenserne Aitana Lopez og Mia Lima. De reklamerer for flere ting på Instagram. De har flere tusen følgere hver.

Lopez kan tjene over 100.000 kroner i måneden, ifølge nettstedet Forbes. Reklamebyrået bruker ikke lenger ekte influensere.

Hvordan får dere klærne og smykkene til å se så ekte ut på en falsk modell?

– Vi kan legge klær og smykker på bildene av modellene våre ved å redigere dem veldig nøye, sier Diana Núñez.

Et bilde på Instagram av en kvinne med rosa hår, rosa jakke og svart T-skjorte tar en selfie.

KI-influenseren Aitana Lopez reklamerer for klær.(Foto: Skjermdump Aitana Lopez’ Instagram )

Redigerer bildene

De har et eget team som jobber med Photoshop. Det er et program for å redigere bilder.

– De jobber veldig hardt for å få redigeringene til å se ekte ut, sier hun.

Núñez tror at flere firmaer vil begynne å lage falske influensere.

En kvinne med hvitt, halvlangt hår ser inn i kamera, har på seg halskjede og hvit T-skjorte.

KI-influencer Maia Lima finnes heller ikke på ekte.(Foto: The Clueless )

Kan gi mening

– Det er litt trist, sier forsker og ekspert på kunstig intelligens Ishita Barua.

Hun sier at du ikke kan regne med at alle mennesker på bilder er ekte. Det kan gjøre at folk stoler mindre på hverandre, mener hun.

Ishita Barua (Foto: Anna-Julia Granberg, Blunderbuss) sier: Men noen ganger er det lurt at det ikke er ekte mennesker. Det kan være at vi ikke skal vite hvem en person er, som i en reklame for sykehus.

Men det er viktig at firmaene sier ifra hvis reklamen eller personen er laget av kunstig intelligens, legger hun til.

Skrevet av:
Mina Madeleine Nystuen
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette