Disse barna har laget sin egen sommerjobb

Disse barna har vært kreative og laget egen sommerjobb.(Foto: Fædrelandsvennen / Privat )

Mange kan nok tenke seg å tjene litt ekstra penger i sommer. Denne gjengen har vært kreative funnet på sin egen jobb.

Laget kiosk på vannet

Lukas (14)

Fra: Kristiansand

Jobb: Driver kiosk

Kiosken ligger i Skibbusundet på Flekkerøy.(Foto: Privat )

14-åringen hadde lyst til å gjøre noe og til å tjene penger. Da kom han opp med en idé: Han bygget sin egen kiosk og satte den på en flytebrygge på vannet.

– Jeg har solgt litt is i båt før. Jeg tenkte at en kiosk kunne tiltrekke seg flere kunder, sier Lukas.

Det fikk han rett i. På flytekiosken har han fått flere kunder enn før.

Lukas står i kiosken noen timer om dagen, men har ikke faste åpningstider. Han selger chips, brus, sjokolade og kaffe.

– Det er fint å få trent på å jobbe. Og så kan man tjene egne penger, sier han.

Selve kiosken brukte han cirka tre dager på å lage.

Sliper kniver

Lotta får bestillinger på nettsiden sin. Så plukker hun opp knivene, putter dem i en slipemaskin og sykler og leverer dem igjen til kundene. Hun sliper alle typer kniver.(Foto: Stella Marie Brevik / Fædrelandsvennen )

Lotta (11):

Fra: Kristiansand.

Jobb: Sliper kniver.

Hvordan kom du på ideen?

– Vi satt rundt middagsbordet, og så hadde vi veldig sløve kniver. Så spurte jeg hvorfor vi ikke har gått og slipt dem? Da sa pappa: «Det er den perfekte sommerjobben!» Og da ble det den, sier Lotta.

Hvordan har det vært å ha sommerjobb?

– Det har vært veldig gøy, fordi da har jeg fått noe å gjøre de dagene jeg ikke har noe å gjøre.

11-åringen har planer om å fortsette med jobben. Hun har også lyst til å finne noen hun kan samarbeide med i andre byer, sånn at slipeselskapet ikke bare skal være i Kristiansand.

Har solgt hundrevis av krabber

Liam (11) og Nikolai Alexander (12):

Fra: Tjølling.

Jobb: Fisker krabber og selger dem.

Siden starten av sommeren har Nikolai Alexander (til venstre) og Liam fisket krabber. Det har vært stor interesse for å kjøpe. Før de begynte med jobben, måtte de registrere seg som fiskere og få dispensasjon (GUL UT) til å selge.(Foto: Privat )

– Hvorfor valgte dere å starte egen sommerjobb?

– Vi ble inspirert av Nikolais onkel. Han tråler reker og driver med hummerfiske, forteller Liam.

Guttene har stått opp grytidlig mange dager for å hente inn krabbetegnene. Noen ganger allerede fem om morgenen. Så har de solgt dem både fra land og via sin egen Facebook-side.

På det meste har de fått opp mot 100 krabber, og det har vært få problemer med å selge dem. I starten fanget de krabber hver dag. Etter hvert ble det annenhver dag, så de fikk litt ferie.

– Det er gøy å ha en sommerjobb. Da har man noe å gjøre, sier Liam.

Han sier at de planlegger å ha denne jobben også neste år.

Startet bruktbutikk

Adrian (11)

Fra: Stave i Farsund kommune

Jobb: Driver bruktbutikk

Adrian har likt å drive bruktbutikk. Han forteller at malerier, melkespann og aviser har vært det mest populære å selge. Han vet fortsatt ikke om han har lyst til å gjøre noe lignende igjen. – Det er jo gøy, men om jeg blir lei av det på slutten av sommeren, kan jeg ikke si ennå.(Foto: Privat )

– Hva går jobben din ut på?

– Jeg har en butikk som jeg driver. Der selger jeg gamle ting.

– Hvordan kom du på ideen?

– Bestefar fikk meg til å begynne. De hadde for mange ting og tenkte at jeg kunne åpne butikk.

– Hvordan har det vært å drive butikk?

– Det har vært gøy. Det fineste har vært å treffe folk og selge ting. Det er fint å ha noe å gjøre. Da kjeder man seg ikke.

Har laget eget hagebakeri

Anna (13) og Lars (11)

Fra: Jæløy i Moss

Jobb: Baker rundstykker og selger dem

Anna og Lars baker ofte i hagen. Derfor kaller de det for «hagebakeriet». De har også laget egne poser med logoer for selskapet.(Foto: Privat )

Anna og lillebroren Lars har en pizzaovn i hagen. Der startet søsknene sin egen jobb.

– Pappa har alltid vært veldig flink til å bake rundstykker, så vi tenkte at dette er en gøy ting å gjøre. Da begynte vi å lage poser, putte rundstykker i posene og sende ut bestillinger til venner. Så syklet jeg og Lars ut til dem, forteller Anna.

De leverer først og fremst til venner og familie. Det har vært veldig populært.

– Det var ikke meningen at det skulle bli en ordentlig jobb. Vi gjorde det mest fordi det var en hyggelig ting å gjøre. Men når vi bakte mange rundstykker, så kunne vi uansett sende det ut, sier hun.

Anna forteller at hun tror de vil fortsette med dette også senere.

Dette er reglene for barn og jobb

• Hovedregelen er at barn ikke skal jobbe, men det finnes flere unntak.
  • Om man er fylt 13 år, kan man gjøre «lett arbeid».
  • Det skal ikke gå utover barns sikkerhet, helse eller påvirke skolearbeid.
  • Om man er under 13 år, er hovedregelen at man ikke skal jobbe.
  • Om man gjør det, skal det ikke være farlig for helsen. Det skal ikke gå utover det fysiske eller psykiske for barnet.
  • Barn uansett alder kan ikke gjøre arbeid som kan skade deres helse eller utvikling.

Kilde: Arbeidstilsynet

Tips til barn som vil jobbe

– Det er fint at unge starter tidlig med å finne forskjellige måter de kan være kreative og aktive på, samtidig som de skaper seg en egen sommerjobb, sier Kristin Dahl.

Hun jobber i NAV, som er en organisasjon som blant annet hjelper folk med å få jobb.

– Det lover godt for fremtiden at unge er oppfinnsomme og skaper egne arbeidsplasser, sier han.

Dette er hennes tips til barn som vil jobbe om sommeren:

• Lær av hverandre.
  • Spør om hjelp fra venner, familie eller bekjente.
  • Tenk annerledes, bare fantasien setter grenser.
  • For alle som tenker at de gjerne skulle ha gjort noe, tør å prøve. Vi heier på dere!
Sindre Trygsland