Ella (12) har vært 16 dager i karantene uten å være syk

En jente med brunt hår i lilla genser står bak et vindu og holder en mørkebrun katt i armene.

Ella fra Tønsberg hadde mye tid sammen med kattene sine mens hun var i karantene. (Foto: Tomm W. Christiansen )

Ella måtte være hjemme i flere uker. Men nå er det nye regler som gjør at man kan slippe karantene.

Ella rakk bare å gå på skolen i én uke etter nyttår. Siden har hun vært hjemme.

– Det har vært ganske kjedelig. Når vennene mine har vært på skolen eller trening, så hadde jeg ingen å snakke med, bare familien, sier hun.

Det startet med at klassen hennes måtte i karantene etter at mange ble smittet på en klassefest. Så fikk de to brødrene og foreldrene hennes korona én etter én. Og da ble Ellas karantenetid bare lengre og lengre.

En jente med halvlangt brunt hår og lilla genser holder hendene foran ansiktet og lener seg mot et glassvindu og kikker ut.

Ella føler hun har gått glipp av mye på skolen og fotballtreninger mens hun har vært hjemme. – Det kjipeste er å ikke møte folk. Nå savner jeg å være på skolen, sier hun.(Foto: Tomm W. Christiansen )

Mange i karantene

Veldig mange har vært i karantene de siste månedene. Inntil for kort tid siden var reglene sånn at hvis du bodde med noen som ble smittet, måtte du i karantene i ti dager. Og den siste tiden har smittetallene i Norge vært høyere enn noen gang.

Men i forrige uke ble reglene endret. Nå slipper du karantene hvis du:

• Tester deg (med negativt svar) hver dag i 5 dager
  • Hvis du ikke får holdt avstand til den smittede, må du teste deg i 11 dager
En jente med lilla boblejakke går inn i et skogkratt og det er et hus i bakgrunnen.

Ella gikk noen turer ute. Men mest fordi foreldrene tvang henne til det, sier hun.(Foto: Tomm W. Christiansen )

Urettferdig

Hadde disse reglene kommet før, ville Ella sluppet å sitte 16 dager i karantene før hun slapp ut.

– Jeg testet meg to–tre ganger om dagen. Alle var negative, sier hun.

Hun skjønner at det måtte være sånn. Men hun synes det var litt dumt at hun måtte sitte så lenge i karantene.

– Jeg synes det er litt urettferdig. Mamma, som har tre vaksinedoser, trengte ikke å ha karantene, sier hun.

En jente i lilla boblejakke går gjennom skogen.

Ella har savnet å være sammen med vennene sine. (Foto: Tomm W. Christiansen )

Lei av skjerm

Ella har fått tiden til å gå med å leke med kattene og spille brettspill med familien. Men aller mest har hun vært på snap og Facetime med venner og laget tullevideoer på Tiktok.

– Skjermtiden min har økt mye, for jeg har ikke hatt så mye annet å gjøre. Jeg begynner å bli lei av skjermen nå, sier hun.

Skjønner at det er urettferdig

– Jeg skjønner at det kan kjennes både urettferdig og kjedelig å måtte sitte i karantene så lenge. Spesielt når voksne som har fått tre vaksinedoser kan teste seg ut, sier Ole Henrik Krat Bjørkholt. Han jobber i Helsedepartementet.

Hvorfor kunne man ikke teste seg isteden for karantene før nå?

– Regjeringen forandret på karantenereglene slik at man nå kan teste seg i stedet for å være i karantene så fort vi kunne. Vi måtte bare vente til vi visste nok om omikron til å si at vi kunne teste i stedet for å være i karantene, sier han.

Han sier det dessverre også har tatt litt tid å få kjøpt nok tester.

Råd hvis du må i karantene eller isolasjon

– Tenk at du har fått en ekstra ferie, sier barnepsykolog Anne-Kristin Imenes.

Hun har noen råd til dem som må være hjemme:

• Lag en plan for hva du har lyst til å rekke
  • Det kan være å lære deg noe nytt, som å hekle, spille gitar eller redigere Youtube-videoer
  • Planlegg noe du kan glede deg til hver dag. Som å se en film, bake eller spille.
  • Gjør noe sosialt hver dag. For eksempel avtale å prate eller se på film sammen med noen på Facetime.

Slik har andre hatt det i karantene

Tre gutter og en jente sitter slengt i en sofa, den ene gutten holder en pc og ser forskrekket ut, gutten ved siden av holder en rød konsoll og jenta kikker i en Junior-avis.

Søsknene Mari (8), Sigurd (8), Henrik (10) og Endre (12) har vært i karantene sammen.(Foto: Privat )

Søsknene har blant annet spist snop, lest bøker, laget sin egen Junior-avis, gamet, bygd hytte, kjedet seg og lekeslåss.

– Det som er bra med å være i karantene, er at du kan spille mye, og du trenger ikke våkne tidlig hver morgen, sier Endre og Henrik.

To jenter i rosa badekåper sitter med føttene i et kar med vann inne i dusjen og smiler og det ligger en liten baby i en liten puteseng ved siden av.

Silje (6), Maiken (3) og lillebror Eirik (6 uker). (Foto: privat )

Silje og Maiken har hatt hjemme-spa mens de har vært i karantene.

– Vi lagde et skilt på døren til badet hvor det står spa. Der har vi tatt fotbad, smurt føttene og tatt på neglelakk, forteller Silje.

En jente står på en balkong ved siden av en heliumballong det står "happy birthday" på og på plassen under står det fire barn.

Alma (11) synes det var kjedelig i karantene. (Foto: Privat )

Alma hadde bursdag mens hun var i karantene. Da overrasket vennene henne utenfor vinduet med ballonger, gaver og sang.

– Det synes jeg var veldig hyggelig. Jeg gleder meg utrolig mye til å se dem igjen, sier Alma.

Danmark fjerner alle koronaregler 1. februar.

Kari Mette Hole