Unicef: Verden må ta ansvar for alle barn

To jenter med munnbind sykler til skolen i forurenset luft.

Luftforurensing er én av tingene Unicef er bekymret for.(Foto: Reuters/NTB )

Klimaendringene kan gjøre det vanskeligere for barn i verden. Nå mener Unicef at de som bestemmer i verden, må gjøre mer for barn.

I verden er én milliard barns liv truet av klimaendringer, forurensing og naturkatastrofer, viser en ny rapport fra Unicef.

Jean Yves Gallardo (Foto: Carl J. Asquini, Unicef) sier: Barn er de som lider mest av klimaendringer i dag og antagelig også i fremtiden.

Dette er første gang det er gjort en slik undersøkelse for barn. Organisasjonen har undersøkt hvordan klimaendringene kan gå ut over barn i 163 ulike land.

Nå har de laget fem ønsker til dem som bestemmer i verden, og andre personer som har mye makt og penger.

Dette ber Unicef om

1. For å beskytte de mest sårbare barna og stedene de kommer fra, må barn ha tilgang til for eksempel rent vann og helsetjenester.
  2. Slippe ut mindre klimagasser og nå målene satt i Parisavtalen.
  3. Gi barna kunnskap om klima og miljø.
  4. La unge mennesker være med i alle klimaforhandlinger.
  5. Sørge for at man tar klimavennlige valg for alle i hele verden slik at de som vokser opp, klarer å takle klimaendringene.
Mange fargerike vannkanner foran en gul og blå vanntank.

For to år siden måtte folk i Tamil Nadu i India stå i kø for å få drikkevann. Da var det tørke og vannmangel i området.(Foto: R. Parthibhan, AP/NTB )

Om rapporten

Unicef har sett på to ting:

• Hvor stor risiko det er for at barn blir utsatt for naturkatastrofer og forskjellige typer forurensing.
  • Hvordan ulike land kan takle naturkatastrofer og forurensing, og om barn har tilgang til rent vann og helsehjelp.

Håper på forandring

Miljøaktivist og Unicef-ambassadør Penelope Lea (16) er også bekymret for det som står i rapporten.

Penelope Lea (Foto: Lars-Ingar Bragvin Andresen) En blond jente med blå øyne og gul skjorte. sier: Jeg håper at alle land bidrar med det de kan. For vi kan mye mer enn det vi gjør nå.

Nå er Lea opptatt av hva verdens ledere skal gjør med den nye kunnskapen fra rapporten.

– Nå vet vi hvordan det vi gjør, påvirker natur og miljø. Da må vi endre oss, sier Lea.

To gutter går over en bro der en oversvømt elv renner under.

Flom er noe av det som kan skje i Norge, sånn som her i Trøndelag tidligere i år.(Foto: Gorm Kallestad, NTB )

I disse landene kan det bli verst for barn:

1. Den sentralafrikanske republikk

2. Tsjad

3. Nigeria

4. Guinea

5. Guinea-Bissau

Disse landene kom best ut i undersøkelsen:

1. Island

2. Luxembourg

3. Finland

4. Estland

5. Sverige

6. Norge

FN arrangerer klimakonferanse i Skottland fra 31. oktober til 12. november.

Journalist Ragnhild Telise Kristoffersen En jente med brunt krøllete hår, stort smil og oransje genser. sier: Jeg er veldig opptatt av hva du mener om ting som skjer i verden. Er det noe som engasjerer deg eller noe du brenner for? Send en e-post til meg på rtk@aftenposten.no!
Ragnhild Telise Kristoffersen