Elever fant noe helt spesielt fra verdensrommet

Sander (på stigen), Pia og Emil fant noe helt spesielt fra verdensrommet i takrennene på skoletaket.(Foto: Glen Musk )

Disse elevene klarte noe romforskerne i Nasa ikke fikk til. Det de fant på skoletaket, har nesten ingen klart å finne før.

Elevene klatret opp på taket. Gravde rundt i gjørme og bløte blader i takrennen. Og der fant de det: stjernestøv fra verdensrommet.

– Det er kult at vi klarte å finne det, sier Emil.

Det de fant, heter egentlig mikrometeoritter. Hver dag lander tusenvis av dem på jordkloden. Men nesten ingen mennesker har klart å finne dem. De er nemlig bitte små, mindre enn et punktum på et ark.

Nasa klarte det ikke

Selv romforskerne hos Nasa ga for noen år siden opp å finne mikrometeoritter på Jorden, forklarer Jon Larsen. Han forsker på mikrometeoritter.

– Tusenvis av forskere har opp gjennom historien forsøkt å finne mikrometeoritter, men forgjeves. Og nå er det altså elever fra denne barneskolen som har klart det Nasa ikke fikk til.(Foto: Jon Larsen (Foto: privat) )

Det var han som fant opp metoden som nå brukes av forskere verden over for å finne mikrometeoritter. NRK har også skrevet om elevene som fant stjernestøv.

Elever på hele mellomtrinnet ved Fevåg/Hasselvika skole på Indre Fosen i Trøndelag var med på å finne mikrometeoritter. Her viser de frem forstørrede bilder av noen av mikrometeorittene de har funnet. (Foto: Glen Musk )

Alle kan

De beste romforskerne i verden har slitt med å finne dette. Hvorfor har dere klart det?

– Læreren vår er ivrig og liker å utforske ting. Det er han som ville at vi skulle begynne å lete, for han har gjort det før, sier Sander.

– Det er ganske enkelt. Alle kan gjøre dette hvis man har mikroskop, sil, magnet og plastposer, sier Emil.

Elevene har brukt mange timer på dette: Å pirke i sandkorn på leting etter mikrometeoritter.(Foto: Glen Musk )

Slik fant de stjernestøv:

1. 1Først samlet de grumset i takrennene i en bøtte.
  2. 2Så vasket de det helt til vannet ble blankt.
  3. 3Sandkornene som var igjen, ble tørket og silt helt til bare de minste kornene var igjen.
  4. 4Deretter brukte de en magnet for å se hva som festet seg. Mikrometeoritter er magnetiske.
  5. 5Så studerte de dem med mikroskop.

En mikrometeoritt er bare omkring 0,3 millimeter stor. Pia, Emil og Sander måtte studere nøye i mikroskop for å finne dem. – Det var veldig gøy, sier Pia.(Foto: Glen Musk )

Fant 20 stykker

Å finne mikrometeoritter er tidkrevende arbeid. Lærer Arnulv Bergstrøm skryter av elevene, som brukte flere skoledager og kvelder på fritiden i høst på å lete.

Arnulv Bergstrøm (Foto: privat) sier: – Jeg visste at det gikk an, for jeg har funnet mikrometeoritter tidligere. Derfor ville jeg se om det fantes her på skolen, for de finnes jo over alt.

Til sammen har de funnet 20 stykker på skolen. Det er mer enn de trodde de skulle finne.

– Det er kult når man tenker på at over hele verden er det bare funnet like mye som en teskje, sier Sander.

Mikrometeorittene er sendt til Oslo for å bli undersøkt av Jon Larsen. Når de får dem tilbake, skal de bitte små steinene stå i et skap på skolen.

Om mikrometeoritter:

Jon Larsen har forsket på mikrometeoritter i mange år. Her forklarer han hva det er. (Foto: privat )

Hva er en mikrometeoritt?

– En mikrometeoritt, ofte kalt stjernestøv, er en bitte liten stein fra verdensrommet. Når vi ser på himmelen en klar natt, ser vi kanskje stjerner og noen planeter, men mellom dem vrimler det av småstein som vi ikke kan se, sier Jon Larsen.

Hvor kommer de fra?

– Nøyaktig hvor er det fortsatt ingen som vet med sikkerhet. En del kommer antagelig fra det såkalte asteroidebeltet mellom planetene Mars og Jupiter. Mens andre kan komme fra kometer eller til og med fra utenfor vårt solsystem. Disse småsteinene er det eldste som finnes i universet, og ingenting har reist lenger.

Barn i USA, Tyskland og Spania har også funnet mikrometeoritter.

Kari Mette Hole