Kan bli aldersgrense på elsparkesykler

Oskar fra Tomter har sin egen elsparkesykkel.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Elsparkesykler er populære, men de har også skapt mye kaos. Nå ønsker flere at det skal bli aldersgrense for å kjøre dem. Oskar er ikke enig.

I år fikk Oskar en spesiell sommergave av foreldrene: sin egen elsparkesykkel.

– Det er veldig gøy å kjøre! Jeg kjører den nesten hver dag, sier han.

Mange av Oskars venner har lyst til å prøve sparkesykkelen hans.

– Men de får ikke lov til å sitte på med meg, for det er ikke lov å kjøre to sammen, sier Oskar.

Oskar kjører elsparkesykkelen sin nesten hver dag. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Skaper kaos

Men det er ikke alle som følger reglene når de kjører elsparkesykler. I Oslo har sparkesyklene skapt mye kaos:

• Dobbelt så mange har skadet seg på elsparkesykkel i år som i fjor
  • Nesten én av fem av dem som skader seg, er under 18 år. Det skjer selv om de fleste som leier ut sparkesykler, har aldersgrense 18 år.

Vil ha aldersgrense

Flere mener det burde være 12-årsgrense for å kjøre elsparkesykkel. Én av dem er Trygg Trafikk.

Hvorfor vil dere ha aldersgrense?

Harald Heieraas i Trygg Trafikk (foto: Trygg Trafikk) sier: Når vi snakker om sykling, så bør barn være 10–12 år for å ferdes i trafikken. Sånn bør det også være for elsparkesykler.

Selv om elsparkesykkel er morsomt og lett å kjøre, bør du kunne trafikkreglene godt når du skal ut i trafikken, mener Heieraas.

Han sier de største farene med elsparkesykkel er:

• Ikke å bruke hjelm
  • Å kjøre for fort

Det kan hende det blir aldersgrense på elsparkesykler, sier Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet.

– Men det er ikke bestemt sikkert ennå om det skal innføres aldersgrense, eller hva den i så fall skal være. Elsparkesyklene går ganske fort og man må være litt stor for å kunne kjøre dem trygt i trafikken, sammen med biler, sykler og de som går, sier hun.

Oskar bruker alltid hjelm når han kjører elsparkesykkel.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Ikke enig

Oskar synes ikke det bør bli aldersgrense på elsparkesykkel.

Oskar (Foto: Ronja Sagstuen Larsen) sier: Så lenge man klarer å kjøre rolig og forsiktig og ikke tuller, så går det greit. Jeg er syv år og kjører bare i 19 km/t, men man kan kjøre i 20. Jeg kjører sakte.

Men én gang opplevde Oskar noe skummelt.

– Jeg kjørte i nedoverbakke og klarte å bremse litt for hardt, så jeg kjørte i grøfta. Jeg slo meg, men jeg blødde ikke, forteller han.

Hva må du tenke på når du kjører?

– Aldri kjøre for fort og holde meg innenfor den hvite streken ytterst i veien. Og prøve ikke å kjøre på noen. Jeg må være veldig fokusert, sier han.

Oskar synes det går litt fort noen ganger. Men han vet det ikke er lov å kjøre fortere enn 20 km/t.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Lærer på skolen

Dette året begynte Tomter skole, der Oskar går, med noe nytt: å lære elevene om trygg kjøring på elsparkesykkel i trafikken, i tillegg til vanlig sykkel.

Men i likhet med Trygg Trafikk anbefaler skolen at barna ikke bruker elsparkesykkel før de er 12 år, sier rektor Hanne Pettersen Nordby til Aftenposten Junior.

Når du kjører elsparkesykkel

• Kjør der det er tryggest mulig, helst på fortau.
  • Når du ferdes på fortauet, skal du ha veldig lav fart.
  • Bruk alltid sykkelhjelm.
  • Det er ikke lov å kjøre fortere enn 20 kilometer i timen.

Kilde: Harald Heieraas i Trygg Trafikk

Oslo er den byen i Europa som har flest sparkesykler i forhold til hvor mange som bor der. I sommer har det vært rundt 30.000 sparkesykler i Oslo.

Elsparkesykkel er ikke noe nytt. Den ble faktisk funnet opp for 105 år siden!

Kari Mette Hole