Sanne må telle mye til tre. Mange barn har det sånn.

Sanne er hovedpersonen i serien Nødt eller sannhet på NRK Super. Det er Tilde Søvik som spiller Sanne. (Foto: NRK )

Tilde lærte hvordan det føles å ha en tvangslidelse i serien Nødt eller sannhet på NRK Super. Men hva er det egentlig?

I serien Nødt eller sannhet på NRK Super møter vi Sanne. Hun har en spesiell hemmelighet.

Sanne må ofte telle til tre. For eksempel ved å klappe hånden tre ganger på hjertet eller blunke tre ganger. Og hun må alltid gå innenfor stripene i fotgjengerfeltet.

Hvorfor gjør hun dette?

– Fordi hun har tanker i hodet som sier at noe fælt skjer om hun ikke gjør det, sier Tilde fra Oslo.

Det er hun som spiller Sanne i serien.

Tilde går i 7. klasse og kommer fra Oslo. Hun spiller hovedrollen i serien Nødt eller sannhet på NRK Super. (Foto: privat )

Ikke uvanlig

Det Sanne i serien har, kalles tvangslidelse (se faktaboks). Omkring én av 100 barn får det. Det betyr at det trolig er flere på skolen din som kan være plaget med dette.

Tilde sier hun lærte mye av å spille en jente som har tvangslidelse.

– Jeg visste ikke så mye om det fra før, og jeg har det ikke selv, sier hun.

Det er bare bestevenninnen Tara som vet at Sanne har en tvangslidelse.(Foto: NRK )

Lærte om følelser

De som laget serien, lærte Tilde om hva slags følelser en med tvangslidelser har, og hvordan hun skulle prøve å få dem frem.

– Hvis Sanne skulle være lei seg, fikk jeg beskjed om å finne et øyeblikk jeg har vært lei meg selv og tenke på det, forteller hun.

Kjente du deg igjen i Sanne?

– Jeg kjente meg ikke så mye igjen i hvordan hun følte og det med tvangen. Men å føle seg litt utenfor, det kan man kjenne seg igjen i, sier Tilde.

Sanne i serien må ofte klappe seg på brystet tre ganger. Det er en tvangshandling. (Foto: NRK )

Føler at ting er farlig

Handlingene som Sanne gjør i serien, er ganske vanlige for personer som har tvangslidelse, forteller Bernhard Weidle. Han jobber med å hjelpe barn med tvangslidelser.

– Vi mennesker har et fare-system i hodet som sier fra når noe er farlig. Hvis du har tvangslidelse, så er faremåleren feil innstilt. Ting som ikke er farlige, kjennes kjempefarlige ut, sier han.

Dette er de vanligste måtene barn har tvangslidelse på, forklarer han:

1. De er redde for å bli smittet med farlig sykdom. De kan være redde for å ta på ting, og tenker at det er bakterier overalt. De kan bruke mye tid på å vaske hendene.

2. De tror noe farlig skjer hvis de ikke gjør visse handlinger.

Sanne føler seg ofte litt utenfor når hun er med venner.(Foto: NRK )

Mange skjuler det

Både barn og voksne kan få tvangslidelser.

Hva bør man gjøre hvis man får det?

– Det første er å fortelle noen om det, gjerne foreldre. Mange prøver å skjule det, og det kan gå utover konsentrasjonen på skolen eller gjøre at du unngår å være med venner, sier Weidle.

Men det er ikke farlig å ha tvangslidelse, sier han.

– De fleste barn kan bli friske fra det hvis de får hjelp.

Tvangslidelse

• Det heter egentlig OCD, som står for obsessive-compulsive disorder.
  • En som har OCD, kan få tvangstanker og/eller må gjøre tvangshandlinger
  • Tvangstanker er tanker som gjentar seg og kan gjøre deg redd. For eksempel at du bekymrer deg mye for at noen du er glad i, skal bli skadet.
  • De kan gjøre ting de tror skal ta bort det de er redd for, som å bruke mye tid på å vaske hendene eller telle til et bestemt tall.
  • Snakk med en forelder, helsesykepleier eller en annen voksen hvis du føler det sånn.

Kilde: NHI.no