Harry Potter-forfatteren har gjort mange sinte

JK Rowling har skrevet noen av de mest populære bøkene i verden. Men nå er mange sinte på henne.(Foto: AP/NTB )

Den berømte forfatteren JK Rowling har fått mye kjeft i det siste for noe hun har sagt. Men hva handler egentlig denne konflikten om?

Har du drømt om å gå på Galtvort og lære deg trylleformler eller spille rumpeldunk?

Forfatteren JK Rowling har skrevet de populære bøkene om Harry Potter og vennene hans på trollmannsskolen.

Men i det siste har hun ikke vært like populær blant alle. Nå sier bokhandlere i flere land at de ikke lenger vil selge Rowlings bøker. Og i Norge er det flere bibliotekarer som ikke ønsker å ha Harry Potter-arrangementer, ifølge Aftenposten.

Hvorfor er det så mye bråk rundt Rowling nå?

– Fordi hun har snakket om rettighetene til transpersoner på sosiale medier, sier Cecilie Asker.

Hun er kulturredaktør i Aftenposten (sjef for kultur).

Cecilie Asker er kulturredaktør i Aftenposten. Hun forteller at JK Rowling har fått mye kjeft fordi hun har snakket om transpersoner. (Foto: Aftenposten )

Hvorfor er mange sinte på Rowling?

– Rowling har i sosiale medier både tullet med og kritisert transbevegelsen de siste årene, sier Asker.

Harry, Ronny og Hermine går på trollmannsskolen Galtvort. Historien om tre vennene er populær over hele verden. (Foto: AP )

Hvorfor er Rowling kritisk til transpersoner?

– Rowling kaller seg selv for feminist. Hun mener at det kan svekke kvinners rettigheter hvis alle som ønsker å kalle seg kvinne, kan gjøre det. Hun er opptatt av ikke å miste det kvinner har kjempet for, sier Asker.

Rowling har selv fortalt at hun er blitt behandlet dårligere enn menn fordi hun er kvinne. Og at hun har vært gift med en mann som var slem mot henne.

Hun er redd for at slemme menn kan si at de er kvinner og slippe inn på steder hvor det bare skal være kvinner. Som dametoaletter og garderober i for eksempel svømmehaller.

De som forsvarer Rowling, mener hun må få lov til å bruke ytringsfriheten sin til å snakke om trans-debatten.

– De mener også at det hun sier, blir vridd på og tolket i verste mening, sier Cecilie Asker.

Luca Ovedie Amundsen er transperson og jobber i organisasjonen Skeiv Ungdom. (Foto: Privat )

Skuffet over Rowling

Luca Ovedie Amundsen (22) er en av dem som er blitt såret av det Rowling har sagt. Amundsen er trans og føler seg ikke som mann eller kvinne, men noe midt imellom. Amundsen har vært stor fan av Harry Potter hele livet.

Hva tenkte du da Rowling begynte å uttale seg om transpersoner?

– Jeg ble ganske sjokkert og skuffet. Hun er en person som har gjort mye bra. Men jeg føler det hun har sagt i det siste, er et angrep på meg som person, sier Amundsen.

Hvorfor er det Rowling sier, sårende?

– Hun uttaler seg på en måte som nedverdiger oss som er trans. Hun anerkjenner ikke at vi er mennesker, vi også.

Hva har det å si at en så berømt person sier disse tingene?

– Rowling har mulighet til å påvirke mange til å få et negativt syn på transpersoner og gjøre folk redde for dem som er trans.

Kan man fortsatt være glad i Harry Potter, selv om man ikke er enig med det Rowling sier?

– Absolutt! Det vil jeg ikke ta fra noen, og jeg kommer ikke til å stoppe å lese bøkene. Harry Potter-bøkene er et godt sted, selv om forfatteren har sagt noen dårlige ting, sier Amundsen.

Det er solgt over 400 millioner Harry Potter-bøker over hele verden.

Kari Mette Hole