Fikk trene sandvolleyball med verdens beste spillere

Anders Mol (23) og Christian Sørum (24) lærer Henrik (10), Mathilde (14) og Emmy (13) å bli bedre i sandvolleyball. (Foto: Monica Strømdahl )

OL ble utsatt. Derfor startet Anders Mol og Christian Sørum sandvolleyballskole for barn.

Anders Mol og Christian Sørum kunne vunnet OL-gull sommeren 2020. Men OL ble utsatt på grunn av koronaviruset.

Da startet de i stedet en sandvolleyballskole.

– Vi har alltid hatt lyst til å ha en sandvolleyskole for unge i Norge sånn at vi kan få enda flere til å spille volleyball, sier Anders Mol.

Henrik (Foto: Monica Strømdahl) sier: Vi har lært hvordan man slenger seg og tar ballen, server med strak arm og hoppserver

Lærer mye

Mol og Sørum er rangert som verdens beste spillere. Sandvolleyballskolen deres har vært i flere norske byer. Emmy, Mathilde og Henrik dro til Oslo.

– Det er veldig gøy, vi lærer mye, og de er veldig flinke til å lære bort, sier Emmy.

Hun spiller til vanlig volleyball i Moss.

Mol og Sørum har mange tips.

– Vi har lært hvordan man slenger seg og tar ballen, server med strak arm og hoppserver, forteller Henrik.

– Det er action hele tiden, sier Mathilde. Hun var en av elevene på Mol og Sørums sandvolleyballskole i Oslo. (Foto: Monica Strømdahl )

Får hjelp

Hvordan var det å spille på lag med dem og spille kamper?

– Hvis du har et dårlig mottak, så er de der og hjelper deg. Jeg føler at jeg er blitt mye bedre, og jeg lærer mye når jeg ser på dem spille, forteller Emmy.

– Jeg tror det viktigste når man er ung, er å ha det moro med volleyball, sier Christian Sørum.

Deler tips

Mol og Sørum deler sine tips til hvordan du blir bedre i sandvolleyball:

• Tren hardt, men ha det moro
  • Få ballkontroll
  • Lek mye på trening med ulike konkurranser

Christian Søørum (foran) og Anders Mol (bak) blander lek og trening. (Foto: Monica Strømdahl )

Anders Mol og Christian Sørum

• Spiller på lag sammen i sandvolleyball
  • Rangert som verdens beste lag
  • Ble kåret til årets norske idrettslag i januar 2020

Anders Mol og Christian Sørum skal delta i sommer-OL i 2021.

Gunhild Kjeilen Kallevig