Ludvik ble reddet av kompisene

Seks gutter i fargerike skiklær som holder rundt hverandre og går i en skibakke.

Ludvik og vennene har stått på ski sammen i flere år. Fra venstre: Marius, Jonas, Ludvik, Iver, Noah og Håkon.(Foto: Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten )

Ludvik (11) ble tatt av et skred og lå begravet under snøen. Han trodde han skulle dø.

De er seks venner som setter utfor skrenten. Ludvik og kompisene møtes ofte for å stå på ski på Lemonsjøen alpinsenter i Innlandet. De liker best å kjøre i terrenget utenfor løypene.

Iver kjører først. Bak ham kommer Ludvik. Da Iver tar en sving, kjenner han at underlaget løsner bak ham.

– Jeg snudde meg for å se etter Ludvik, og da kjørte jeg rett inn i et tre, forteller Iver.

Han kan ikke se kompisen. Det er fordi Ludvik ble tatt av skredet og ligger begravet under snøen.

Seks gutter i skiklær som har stilt seg opp ved et gjerde i en skibakke hvor det står et skilt som advarer mot skred.

Guttene har vært på skredkurs før, og vet at det er flere ting de må tenke på når de skal stå på ski i terrenget utenfor løypene. (Foto: Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten )

Ringte etter hjelp

Nå går tiden fort. Noah og de andre guttene kommer like bak. De ser bare at Ludviks skitupp stikker opp i alt det hvite.

– Det første jeg tenkte, var at jeg måtte ringe etter hjelp, forteller Noah.

Han ringer til resepsjonen på alpinsenteret, som sender en snøscooter for å hjelpe dem.

Samtidig begynner guttene å grave etter kompisen sin.

Tre gutter i skiklær som graver i snøen.

Her viser guttene hvordan de gravde for å finne Ludvik.(Foto: Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten )

Fikk ikke puste

– Jeg trodde jeg skulle dø, sier Ludvik.

Under snøen er alt svart. Han ser ikke noe, og han kan ikke bevege seg.

– Jeg kjente et trykk i kroppen og var helt sammenklemt. Jeg fikk ikke puste.

Han vet ikke hvor lenge han lå sånn under snøen, kanskje 5–10 minutter. Men så ser han endelig kompisene som graver ham ut.

Et bilde som er tatt med kamera under snøen hvor fem gutter kikker ned mot kamera ovenfra.

Omtrent sånn her så det ut for Ludvik da han lå under snøen og kompisene gravde ham ut. (Foto: Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten )

Holdt hodet kaldt

Guttene får ros for at de gjorde alt riktig.

Ørjan Venås (Foto: Kjell Erik Reinhardtsen) En mann i blå jakke og gul lue som står ute i snøen og smiler sier: All ære for at de klarte å holde hodet kaldt. De kjørte flere sammen, de varslet på telefon, og de klarte å grave ut Ludvik.

Han jobber med snøskred i Innlandet Røde Kors skredgruppe.

Venås sier det er bra at barn leker seg på ski, og at guttene ikke gjorde noe galt da de kjørte utenfor løypene. Han forklarer at skredet gikk fordi det hadde vært lite snø og veldig kaldt. Og når ny snø blåser inn, er snølaget nederst som klinkekuler som nysnøen sklir på.

Bilde av et landskap med en fjellskråning og det er mye snø.

Her er området hvor guttene kjørte på ski og hvor skredet gikk.(Foto: Martin Slottemo Lyngstad )

Har utstyr

Guttene har stått på ski i mange år og vært på skredkurs tidligere. De vet godt hva de skal gjøre når de kjører utenfor løypene og hvis det går skred.

– Jeg pleier å ha med meg spade og søkestang, men akkurat den dagen lå det igjen hjemme, fordi jeg hadde brukt det til å lage et hopp, sier Iver.

De brukte hendene til å grave med. Ludvik er glad for at kompisene klarte å redde ham.

– Hvis jeg hadde kjørt alene, hadde jeg vært død, sier han.

En gutt i blå skiklær som ligger i snøen og smiler.

Ludvik er ikke blitt redd for å kjøre på ski etter det som skjedde. (Foto: Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten )

Hvis du skal kjøre ski i terrenget

• Kjør flere sammen
  • Følg med på hverandre