Færre jenter enn før gamer

Jacob (til venstre), Mina og Sebastian spiller på samme e-sportlag.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Jenter har det verre i spill enn gutter, viser undersøkelser. Nå vil regjeringen gjøre flere ting for å løse problemet.

Færre jenter gamer enn før. Det viser en ny rapport fra Medietilsynet:

• For to år siden gamet nesten åtte av ti jenter i alderen ni til 18 år
  • Nå gamer under seks av ti jenter

Grunnen kan være at jenter blir dårlig behandlet og snakket stygt til i spill, ifølge rapporten.

– Jeg synes det er veldig dumt at det er sånn, for jenter kan være like gode som gutter, sier Jacob.

Han spiller med både gutter og jenter på et e-sportlag i Lier

Jacob, Mina og Sebastian liker å spille på lag sammen.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Bra å spille sammen

Mina og Sebastian spiller også på laget. De synes det er bra at gutter og jenter spiller sammen.

– Det er dumt at jenter slutter å spille, fordi de blir snakket dårlig til, sier Sebastian.

Hvorfor tror du de blir det?

– Det er sikkert fordi noen mener gutter er bedre, sier han.

Mina sier hun ikke selv har opplevd å bli snakket stygt til i spill, og hun opplever å bli tatt like seriøst som guttene. (Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

Bedre for gutter

Jenter som gamer, har flere problemer med sin mentale helse enn gutter som gamer. Det viser en ny undersøkelse fra Folkehelseinstituttet (FHI).

– Det er en del forskning som viser at jenter opplever å bli behandlet dårligere når de spiller, så det er én mulig forklaring. Men vi kan ikke si det sikkert, sier forsker Turi Reiten Finserås ved FHI.

Gutter får også flere sosiale fordeler av å game enn jenter får. Det viser en annen ny undersøkelse fra FHI, der ungdommer i Bergen fikk spørsmål om gaming.

Guttene fikk flere nye venner og snakket mer med andre når de gamet, viste undersøkelsen. Men det gjaldt ikke like mye for jenter.

– Det kan handle om at hvis jentene åpner for å snakke med andre, så blir de behandlet dårlig, sier Reiten Finserås.

Anna Fredrikke Søfting er gamer og trener for e-sportlaget. Der jobber de for å få flere jenter til å begynne med gaming.(Foto: Tomm W. Christiansen, Aftenposten )

– Blir litt deppa

Anna (17) er trener på e-sportlaget i Lier. Hun har gamet hele livet og kjenner seg godt igjen i det forskeren sier.

– Jeg har hørt mye sånn: «Kan du ikke bare gå og lage mat?» De kaller meg stygge ting eller overser meg hvis de finner ut at jeg er jente, sier hun.

– Jeg merker jeg blir litt deppa av det.

Dette kan hjelpe

Anna tror det kan bli bedre hvis:

• Flere jenter begynner å game og det blir mer kjent at jenter driver med det.
  • Foreldre snakker med barna sine om hvordan de oppfører seg i spill.

Reiten Finserås ved FHI mener det kan hjelpe å snakke om dette i klasserommet. Det er testet ut på noen videregående skoler og skal etter hvert testes ut på ungdomsskoler.

– Ved å ta det opp på skolen kan klassen selv lage en kultur for hvordan man skal ha det i gaming og på sosiale medier, sier hun.

Dette vil politikerne gjøre

Det er trist at jenter blir behandlet dårlig i spill, synes Anette Trettebergstuen. Hun er kultur- og likestillingsminister.

Anette Trettebergstuen, kultur- og likestillingsminister (Foto: Stein J Bjørge, Aftenposten) sier: Det er forferdelig, og jeg får vondt av alle som har opplevd dette. Dataspill er i utgangspunktet en fantastisk fritidsaktivitet, som det er viktig at alle skal kunne ha glede av uten å bli hetset eller trakassert.

Hun mener det er viktig at barn og voksne snakker sammen om hva de opplever, og hva de kan gjøre hvis de opplever noe de ikke synes er greit.

Hun sier at politikerne som bestemmer, skal gjøre dette:

• Bruke mer penger rettet mot dataspill neste år. Blant annet sørge for at flere barn og unge får steder de kan spille sammen.
  • Lage en plan om hvordan det skal bli mer inkluderende å drive med dataspill, og hva politikerne skal gjøre med at spillere blir hetset og utestengt.

Mer enn ni av ti gutter i alderen ni til atten år gamer. Kilde: Medietilsynet

Kari Mette Hole