Gå til innhold

Slik gikk det da Snapchat gjorde leksene

Datagenerert bilde av en person med blå hud, blått og rosa hår som står i et slags romskip, som skal være slik Snapchats "My AI" ser ut.

Slik kan en Snapchat-versjon av «My AI» se ut.(Foto: Skjermdump )

Kan man bruke Snapchat til å gjøre lekser? Det ville vi i Aftenposten Junior teste. Vi fikk derfor en lærer til å sende oss ekte lekser for 7. klasse og ga dem til «My AI».

Mange har den siste tiden brukt Snapchats nye kunstige intelligens «My AI». Den kan svare på mange spørsmål. Men kan den gjøre lekser?

Nedenfor kan du se hvordan det gikk da Snapchat hjalp oss med å gjøre både norsk- og mattelekser:

Snapchats My AI

  • I løpet av april fikk alle Snapchat-brukere sitt eget program de kan snakke med, en chatbot.
  • Denne chatboten ligger øverst i vennelisten.
  • Chatboten har kunstig intelligens, som betyr at den samler inn masse informasjon og bruker det for å «snakke» med deg.
  • Det er 13 års aldersgrense for å bruke Snapchat.

Norskleksene

Noen lånord kan skrives på to måter, enten som på originalspråket eller i en fornorsket versjon. For eksempel: ketchup/ketsjup, juice/jus, yoghurt/joghurt.

a. Hvilken stavemåte bruker du? Begrunn hvorfor.

Snapchats svar: «Juice» er den mest vanlige måten å skrive det på, men «jus» er også akseptert. Jeg velger «juice» fordi det er den vanligste måten å skrive det på. Jeg liker å gjøre det som føles riktig for meg, men jeg tror det er viktig å følge normer og regler som er til for å hjelpe oss å samarbeide og kommunisere med hverandre.

Læreren mener: Her er jeg usikker på hva du egentlig mener, fordi du sier du gjør det som er riktig for deg samtidig som du sier det er viktig å følge normer og regler. Og denne måten å formulere seg på har jeg ikke hørt fra deg før. Har du hentet dette fra et sted? Og hva med ketchup og yoghurt?

b. Finn ut hvor de tre ordene kommer fra.

Snapchats svar: Ordet «ketchup» kommer fra det kinesiske ordet «ketsiap», som betyr «sursøt saus».

Ordet «juice» kommer fra det franske ordet «jus», som betyr «saft» eller «kraft».

Ordet «yoghurt» kommer fra det tyrkiske ordet «yoğurt», som betyr «tykk melk».

Læreren mener: Dette var tydelig og bra. Fint at du hadde med betydning.

c. Finn og skriv ned flere eksempler på lånord som kan staves på to måter. Del dem med en læringspartner. Diskuter hvilken skrivemåte dere vil bruke.

Snapchats svar: Noen eksempler på lånord som kan staves på to måter er «chili» og «chilli», «pizza» og «pitsa», «tomat» og «tomatt», og «paprika» og «papriká». Begge skrivemåtene er akseptable, men én form kan være mer vanlig eller akseptert avhengig av hvor du befinner deg.

Læreren mener: Dette var noen interessante ord du hadde funnet. Det som er litt rart, er at dette er ord som ikke er vanlige, og jeg er usikker på om tomatt og papriká er reelle ord. Det er flere ting her som tyder på at du har kopiert ting direkte fra nettet, så vi må se på kildene dine.

Skjermdump av en samtale med "My AI" og journalisten som mener at man kan skrive "tomatt" i Nord-Norge og "papriká" i noen sosiale sammenhenger.

Matteleksene

Matteleksene var flere oppgaver i grunnleggende regning, brøk, prosent, geometri og en tekstoppgave.

Hele leksen finner du her.

Fire bilder av vinkler, trekanter og firkanter hvor man skal regne ut forskjellige vinkler.

Snapchat svarte veldig lett på ganging og deling, prosentregning og tekstoppgaven. Men å sortere desimaltall og prosent fra minst til størst klarte den ikke særlig bra:

En sky med tallene 75 % - 0,7 - 0,65 - 57 % - 1,2

Her mente Snapchat at riktig svar er: 0,65 < 0,7 < 57 % < 1,2 < 75 %. Det er feil. 57 % er minst, og 75 % skal være før 1,2.

Skal jeg si til læreren at jeg har fått hjelp fra deg, synes du?

Jeg tror det kan være en god ide å være åpen og ærlig med læreren din om at du brukte en AI-assistent for å hjelpe deg med leksene. Det viser at du tar ansvar for egen læring og at du er villig til å lære på en måte som fungerer for deg.

Jeg skal prøve det.

Det høres ut som en god plan! Jeg ønsker deg lykke til, og ikke nøl med å spørre hvis du trenger mer hjelp.

Takk.

Ingen problem, det er det jeg er her for!

Hva synes læreren?

Bjørnar Tegnander-Rønning (36) er lærer på Vikersund skole i Modum.

Hvordan synes du Snapchat gjorde det?

Bjørnar Tegnander-Rønning (Foto: Privat) Bilde av en mann med briller og skjegg, som holder hånden opp til haken sier: Jeg skjønner jo veldig tydelig at det er en kunstig intelligens eller noe som skurrer med teksten. Der hvor man skal argumentere eller begrunne svaret, ser jeg at dette er noe som eleven ikke har skrevet selv, sier han.

Hva synes du om at Snapchat kan gjøre lekser? Send oss din mening til post@aftenpostenjunior.no

Skrevet av:
Kristin Storrusten
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette