Skal spille for et av verdens beste e-sportslag

En ung mann sitter i en stol i stua i joggebukse og t-skjorte.

Tommy «Taiga» Le har begynt å spille for laget OG. Nylig var laget på en samling i Portugal for å bli bedre kjent.(Foto: Privat )

Norske Tommy «Taiga» Le er i verdenstoppen i e-sport. Dette er hans tips for å bli god.

Tommy «Taiga» Le fra Bergen er klar for ett av verdens beste lag. Det heter OG og holder til i Danmark.

– OG hadde veldig lyst på meg og hadde en plan for hvordan både laget og jeg skulle bli bedre, forteller han.

Le har de siste årene gjort det veldig bra i spillet «Dota 2». Det har gjort at mange ville ha ham på laget. Også mange lag fra Asia.

Det danske laget er det eneste i verden som har vunnet The International to ganger på rad. Det er et slags VM.

Et rom med et bord der det står mange gaming-PCer.

Selv om turen til Portugal handlet mye om å ha det gøy og ha ferie, hadde de selvsagt med utstyr så de kunne trene.(Foto: Privat )

Et hus med stor hage foran og i bakgrunnen er det blå himmel og sola skinner.

I hagen der de bor, har de volleyballbane. Innendørs har de et svømmebasseng de kan slappe av i.(Foto: Privat )

En svart hund ligger og sover.

Flere hunder som de leker med, er med på turen.(Foto: Privat )

Sluttet på skolen

Le gikk på en skole med e-sport som fag. Så sluttet han på skolen for å kunne bli så god som mulig i «Dota 2».

– Fotballspillere og basketballspillere går «all in» for å bli best. Det er ikke annerledes for meg. Jeg kunne ikke satse på både skole og gaming, sier Le.

Foreldrene likte ikke dette.

– Jeg sa til dem: «Gi meg ett år. Om det ikke går, så går jeg tilbake til skolen.»

Nå lever Le av e-sport.

– Jeg kan ikke si detaljene, men jeg tjener mye mer enn nok for å klare meg, forteller han.

Må lære nye ting

I tillegg til å trene på egen hånd spiller 23-åringen flere timer daglig med de andre på laget.

– Man må tenke på nye ideer for hvordan man kan spille, sier Le.

Men det er også andre ting som er viktig for å bli god, mener han.

• Å spise sunt
  • Å trene så man er i form
En ung mann smiler og signerer et ark.

Le sier at det mentale er viktig om man skal bli god. Blant annet at man ikke skal bli for lett sint om det går dårlig.(Foto: Privat )

Når han ikke spiller, liker han å slappe av med venner og se på serier. Og det hender også han spiller andre ting enn «Dota 2» om han vil ha det gøy:

– Jeg spilte «World of Warcraft» før, men om jeg skal spille med venner for å koble av nå, er det «CS Go».

«Taigas» tips til de som vil bli e-sportsutøver

1. 1Ta en pause mellom spillene, spis, og drikk vann. Hvis du blir utslitt, lærer du ikke like mye.
  2. 2Ikke la andre snakke deg ned.
  3. 3Kosthold og trening er viktig for å kunne tenke klart og konsentrere seg.
Sindre Trygsland