Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Han slår. Hva skal jeg gjøre?

Hei!

En gutt på trinnet slår, sparker og gjør jentene vondt. Jeg tror han prøver å være kul, men greier det ikke. Jeg tror ikke han har det så bra. Jeg har lyst til å hjelpe, men jeg vet ikke hvordan.

Hilsen jente (10)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Helsesykepleier

Per Arthur Andersen

Er du lei deg, trist, glad eller forelsket? Jeg svarer blant annet på spørsmål om forelskelse, mobbing, seksualitet, kropp og forholdet til foreldrene dine.

Hei!

Takk for fint spørsmål! Det er veldig fint av deg å tenke at dette kan være et rop om hjelp. For akkurat slik kan det være når noen rundt oss oppfører seg dårlig eller er stygge mot andre.

Har det kanskje ikke bra

Som regel ser man nemlig bare de dårlige tingene, som at noen slår. Men kanskje er det nettopp sånn som du skriver, at de kanskje ikke har det så bra selv?

Trygghet

Noe vi alle trenger, både voksne og barn, er trygghet. Vi trenger å føle oss trygge sammen med familien, når vi er sammen med venner, og når vi er på skolen.

Opplever man vonde ting, blir det lettere å takle om man føler seg trygg.

Trist og lei seg

Når man er trygg, kan man lettere kontrollere de ulike følelsene som kanskje kommer.

Hvis en person ikke føler seg så trygg, er det fort gjort å oppføre seg på en måte som man ikke burde. Man kan bli så trist og lei seg at man ikke helt vet hvordan man skal kontrollere følelsene sine.

Snakk med helsesøster

Den beste måten du kan hjelpe denne gutten på, er å snakke med læreren eller helsesøsteren din. Hvis denne gutten ikke har det så bra, er det de voksne som har ansvaret for at han får det bedre.

Det er veldig fint at du tenker som du gjør. Å se at noen trenger en klem, mer enn de trenger kjeft, kan være til stor hjelp for mange.

Hilsen Helsebroren

Aftenposten Junior