Gå til innhold

Får du leke nok i 1.-klasse?

Syv barn sitter ved siden av hverandre i en sofa smilende med hendene opp i været.

Skolestarterne i Gamlegrendåsen barnehage er spent på å starte på skolen. Fra venstre: Mathias (6), Hermine (5), Live (5), Maiken (5), Nora (5), Gudrun (5) og Olav (6).(Foto: Tuva Hilton )

Forskere har funnet ut at ikke alle seksåringer får leke så mye på skolen som de burde.

Skolestarterne i Gamlegrendåsen barnehage elsker å leke! Mathias liker når de fanger hverandre. Olav liker Hauk og due.

I et av lekerommene i barnehagen på Kongsberg har de store gummiballer og snurrebasser som de hopper og snurrer rundt på. Snurrebassene er det aller beste med barnehagen, synes Nora og Hermine.

To gutter sitter inni en rund ufo-lignende stol som man kan rulle rundt på bakken.

Hermine, Olav, Mathias, Maiken og Nora.(Foto: Tuva Hilton )

Litt skummelt

Til høsten skal de dra fra lekerommene. De skal nemlig begynne på skolen.

Det synes de fleste av dem er litt nifst.

– Det er skummelt at det er mange andre barn som er så mye større enn meg, sier Mathias.

Men Live tror det blir gøy. Hun gleder seg til å leke med fadderne sine.

Barna tror det kommer til å være mye lek i 1.-klasse også. Men er det riktig?

Flere barn smiler og leker inne på et lekerom.

Nora, Mathias og Olav hopper, spretter og snurrer store deler av dagen.(Foto: Tuva Hilton )

Lovet mye lek

For 27 år siden bestemte politikerne at barn skulle begynne på skolen når de var seks år gamle. Ikke syv år, som det hadde vært til da.

Da lovet politikerne at seksåringene skulle fortsatt leke mye, selv om de gikk på skolen og ikke i barnehagen. 1.-klasse skulle være en myk overgang.

Mindre lek

Nå har politikerne bedt forskere om å undersøke hvordan 1.-klasse fungerer for seksåringer. De har funnet ut:

  • At det totalt er mindre lek enn før
  • At det er store forskjeller fra skole til skole på hvor mye de får leke
  • At mange klasserom ikke passer så godt til lek, fordi det er lite leker og for lite plass
Tre barn sitter inni en ufo-lignende stol de kan rulle på bakken med, og de smiler og er glade.

Maiken, Gudrun og Nora.(Foto: Tuva Hilton )

Vil ha mer lek

– Jeg er glad for at mange får leke mye i 1.-klasse, men det er viktig at vi får til enda mer lek.

Det sier Kari Nessa Nordtun. Hun er kunnskapsminister, som betyr at hun er politikeren med mest ansvar for hvordan barn har det i barnehagen og på skolen i Norge.

– Kan vi ikke bare putte flere leker inn i klasserommene?

– Det er et godt spørsmål!

Politikerne har satt av penger til at 5.- til 10.-klasse skal få mer utstyr. Hun tenker at det forskerne har funnet ut om lek, kan bety at det også må gjelde fra 1.- til 4.-klasse.

Kunnskapsministeren har selv en gutt som har begynt i 1.-klasse i år. Og hun har noen tips til deg som skal begynne på skolen:

Kari Nessa Nordtun (Foto: Kunnskapsdepartementet) En dame med mørkt hår til ørene smiler inn i kamera med brune øyne. sier: Det er helt normalt å ha sommerfugler i magen. Men finn deg en venn! Det er bare å glede seg.

Hva synes du?

Fikk du leke nok i 1.-klasse? Fortell oss hvordan det burde være! Send din mening til post@aftenpostenjunior.no

Skrevet av:
Tuva Hilton
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette