Nye regler fra Taliban

En gruppe jenter går opp en trapp i en skole.

Disse jentene i Kabul er på vei til klasserommet.(Foto: Felipe Dana, AP/NTB )

Afghanistans nye ledere har innført flere nye regler. Én av dem er at jenter og gutter ikke lenger får være sammen på skolen.

Da Taliban nylig tok over makten i Afghanistan, lurte mange på hvordan det ville bli. To ting mange lurte på, var:

• Ville jenter fortsatt få gå på skole?
  • Ville jenter og kvinner få strengere regler?

Foreløpig ser det ut til at mange jenter får gå på skole.

Portrettbilde av Cecilie Hellestveit.

Jenter får stort sett gå på skole, men det er mye strengere enn det var før. Jenter og gutter må være hver for seg. Stort sett må kvinner være lærere for jenter, og menn må være lærere for gutter.(Foto: Cecilie Hellestveit (Foto: Erik Hannemann) )

Hun er forsker og følger nøye med på hva som skjer i Afghanistan nå.

De minste får gå på skolen

Det er ikke lenger så mange journalister i Afghanistan. Mange dro da Taliban tok over. Men Aftenpostens journalist Tor Arne Andreassen var nylig i landet.

Da vi var der, kunne vi se at de minste jentene, fra 1. til 6. klasse, fikk fortsette å gå på skolen. For de eldre barna var ikke skolene kommet i gang igjen etter at Taliban tok over makten, så hva som skjer med disse jentene, vet vi ikke. (Foto: Tor Arne Andreassen (Foto: Aftenposten) )

Taliban åpnet ungdomsskolen for gutter (6.-12. trinn). Men det er fortsatt ikke klart når jenter i samme alder kan begynne igjen. Taliban sier de må ha nye regler på plass før jentene kan starte, ifølge BBC.

Jenter og gutter skilles

Flere elever sitter i et klasserom med en skillevegg mellom gutter og jenter.

Et forheng skiller menn og kvinner på et universitet i Kabul.(Foto: Afshin Ismaeli )

Han forteller også at kvinner får gå på universiteter, men med noen nye regler.

– De må enten være i egne klasserom eller skilles fra mennene med et forheng som går tvers gjennom klasserommet, sier Andreassen.

Krangler om reglene

I Afghanistan venter innbyggerne spent på hvordan de nye reglene blir. Det ventes at det skal bli strengere enn før, men det er usikkert hvor mye strengere. Disse tingene er sannsynlige, ifølge ekspertene:

• Flere jenter og kvinner må dekke til håret med hijab
  • Det skal trolig innføres flere regler for å skille kvinner fra menn

Taliban er ikke ferdig med å bestemme hvordan lovene i landet skal bli. Noen vil at reglene skal være veldig strenge, mens andre mener de skal være litt mindre strenge, forklarer Hellestveit.

– Det er blitt strengere i Afghanistan, men ikke så strengt som vi fryktet. Jeg tror heller ikke det blir det, sier hun.

Møtte Taliban-krigere

Da Tor Arne Andreassen og fotograf Afshin Ismaeli var i Afghanistan for et par uker siden, møtte de Taliban flere ganger. De snakket blant annet med dem på den norske ambassaden.

– Når vi hilste vennlig på Taliban-krigerne, så reagerte de som regel med å være vennlige de også, sier Andreassen.

Det var likevel én episode som gjorde dem redde.

– Det var ganske skummelt da de stanset en demonstrasjon ved å skyte i luften for å skremme folk, sier han.

Aftenposten Bilde av Tor Arne Andreassen (til høyre) og Afshin Ismaeli i Afghanistan-ørkenen. sier: Tor Arne Andreassen og fotograf Afshin Ismaeli.

Prøvde å ødelegge norsk film

De var også på plass da en Taliban-kriger forsøkte å knekke en DVD med den norske barnefilmen Kurt blir grusom.

– De sa at de ville knuse eller brenne alt de mente var haram, altså forbudt ifølge islamsk lov. Det gjaldt tydeligvis også tegnefilmen om Kurt som blir grusom. Jeg tror ikke de skjønte så mye av hva filmen handlet om, forteller han.

En skjeggete mann med turban forsøker å knekke en DVD mens flere andre ser på.

Her forsøker Taliban-krigeren å knekke en DVD med barnefilmen «Kurt blir grusom».(Foto: Afshin Ismaeli )

Norge skal gi mer penger for å hjelpe mennesker i Afghanistan. I år er planen å gi over 250 millioner kroner.

Kilde: NTB

Sindre Trygsland