Ukens land: Sør-Korea

Bilde av flere skyskrapere som ligger på baksiden av en elv og en bro.

Hovedstaden Seoul.(Foto: Shutterstock )

Visste du dette om Sør-Korea?

Fakta:

Det bor cirka 50 millioner mennesker i Sør-Korea. Det er ti ganger så mange som i Norge, selv om Norge er cirka fire ganger større. I hovedstaden Seoul bor det rundt 10 millioner mennesker.

Landet ligger øst i Asia på en halvøy. Det eneste nabolandet er Nord-Korea.

Aktuelt:

Sør-Korea og Nord-Korea har kranglet lenge. For mange år siden var de ett land.

Den siste tiden er konflikten blitt verre. Blant annet har Nord-Korea testet farlige våpen, og de ble sinte da Sør-Korea og USA hadde militærøvelser sammen.

Tre menn står mellom to små og blå hus og i bakgrunnen er det en stor bygning.

Akkurat her går grensen mellom Sør-Korea og Nord-Korea.(Foto: Jeon Heon-Kyun, AFP/NTB )

To unge gutter med svart hår ser i hver sin ende av en slags stor kikkert.

På grensen kan man se med kikkert.(Foto: Kim Hong-Ji, Reuters/NTB )

Underholdning

Sør-Korea har laget veldig mye populær underholdning. Blant annet er det der K-pop kommer fra. Landet har kjente grupper som BTS og Blackpink.

De har også laget TV-serier og filmer som er blitt populære over hele verden. Kanskje mest kjent er serien Squid Game.

En gruppe med fire jenter som har pyntet seg i svarte klær.

Blackpink er en av de mest kjente K-pop-gruppene.(Foto: Evan Agostini, AP/NTB )

Dyr

Sibirtigeren er nasjonaldyret i Sør-Korea. Men den finnes ikke lenger der. Noen dyr som bor der nå, er:

• Villsvin er det mange av, og de skaper noen ganger trøbbel
  • De har også mange av de samme dyrene vi har i Norge, som bjørn, rev og grevling
Et brunt villsvin er ute og løper på gresset.

Villsvin kan skape trøbbel i Sør-Korea når de møter mennesker.(Foto: Shutterstock )

En tiger står med åpen munn og kikker.

Sibirtiger.(Foto: Anthony Wallace, AFP/NTB )

Barn

Mange barn i landet er ikke så fornøyde. Det skriver avisen Korea Herald.

Sør-Korea er kjent for å ha veldig mye skolearbeid og mange eksamener. Mange foreldre kjøper privattimer til barna slik at de skal lære mer.

Tre unge barn sitter sammen og ser på hver sin telefon ved et bord.

Sør-Korea har mange kjente merker. Blant annet Samsung, som lager telefoner og TV-er. (Foto: Kim Hong-Ji, Reuters/NTB )

Kilder: Store norske leksikon, Aftenposten, The Korean Herald, BBC, The Washington Post

Ta quizen!

Spørsmål 1

Son Heung-min er Sør-Koreas største fotballstjerne. Hvilket lag spiller han for?

Foto: Leila Coker, AP/NTB
En rad av sirkler viser hvilke spørsmål som er besvart rett og galt, og hvilke spørsmål som er ubesvart.
Sindre Trygsland