Dette må du vite om sametingsvalget

Bilde av Sametinget i Karasjok.

Slik ser Sametinget i Karasjok ut. (Foto: Trym Ivar Bergsmo, Samfoto/NTB )

Mandag 13. september valgte samene sin leder.

Det var ikke bare stortingsvalg 13. september. Det var også sametingsvalg. Der valgte samene hvem som skal bli president for Sametinget.

På Sametinget jobber 39 politikere som skal gi de norske myndighetene råd i saker som gjelder det samiske folket.

I valget ble Norske Samers Riksforbund det største partiet med over 30 prosent. Ifølge NRK blir trolig lederen deres Silje Karine Muotka den nye presidenten. Partiet Nordkalottfolket gjorde et veldig godt valg og fikk over 16 prosent av stemmene. Det er dobbelt så mange som forrige gang.

Arbeiderpartiet ble tredje størst.

Else Grete Broderstad (Foto: UiT Norges arktiske universitet, Stig Brøndbo) sier: – Det er veldig viktig å ha et sameting så de samiske stemmene blir hørt. De er mange stemmer og har mange forskjellige meninger.

Broderstad er professor på Universitet i Tromsø og kan mye om sametingsvalget og om samisk kultur.

Hun forteller også at før samene fikk sitt eget sameting, ble ikke samene hørt like mye som nå. Nå får de være med å bestemme den norske politikken mer.

Viktige saker

Akkurat som under stortingsvalget stilte flere partier til valg. Noen er samiske partier, men også partier mange kjenner fra før, som Høyre og Arbeiderpartiet, stiller.

Aili Keskitalo står og snakker med Erna Solberg.

Aili Keskitalo (til venstre) har vært president på Sametinget. Nå skal en annen ta over. Hun var den første kvinnen som ble det. (Foto: Heiko Junge / NTB )

Over 20.000 personer i Norge har lov til å stemme når det er sametingsvalg.

Broderstad forteller at noen store konflikter har fått mye oppmerksomhet før valget, som:

• Gruvedriften som skal starte i Repparfjorden
  • Planer om vindkraftutbygging i samiske områder

Begge vil kunne gå utover samene og spesielt ødelegge for reinsdyrene som er viktige for dem, sier Broderstad.

Bilde av Repparfjorden. Foran henger en plakat.

Aftenposten Junior har tidligere skrevet om demonstrasjonene ved Repparfjorden.(Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Gaming på samisk

Andre saker Sametinget er opptatt av, er:

• At mange flytter vekk fra mindre steder
  • At samene skal lære om samisk kultur
  • Samisk språk

– Én ting Sametinget har hatt mye oppmerksomhet på, er muligheten for barn til å kunne lære seg samisk, sier Broderstad.

For eksempel er det flere som mener at det er viktig for samiske barn å kunne spille dataspill med samisk språk. Det kan de blant annet gjøre på Minecraft.

– Det er viktig for barn. De fleste liker å spille dataspill. Å kunne gjøre det på samisk betyr veldig mye, sier Broderstad.

Sametingsvalget

• Mandag 13. september ble det valgt et nytt sameting.
  • De som blir valgt, skal jobbe på Sametinget i fire år.
  • Sametingets hovedkontor ligger i byen Karasjok.

Det bor rundt 80.000 samer i Norge, Finland, Sverige og Russland til sammen.

Sindre Trygsland