Krigen i Ukraina skaper matkrise i verden

Russiske soldater står vakt ved en kornåker i Ukraina, i et område de nylig har tatt kontroll over. (Foto: AP/NTB )

I over 100 dager har Russland angrepet Ukraina. Nå er det ikke bare i Europa krigen skaper store problemer.

Om natten 24. februar smalt de første bombene. Etter over 100 dager med krig er mange ukrainske byer ødelagt, millioner har flyktet, og mange mennesker fra både Ukraina og Russland er drept.

Men krigen har også fått store konsekvenser langt utenfor Ukrainas grenser. Det har nå ført til en stor matkrise i verden.

Får ikke fraktet korn

Ukraina og Russland er nemlig to av landene i verden som produserer mest korn, som de selger til andre land.

Normalt produserer Ukraina korn som blir mat til 400 millioner mennesker.

– Ukraina har vanligvis brukt skip for å frakte korn ut av landet. Det går ikke nå, fordi de kan ikke bruke havnene sine, sier Tor Arne Andreassen.

Han er journalist i Aftenposten og skriver mye om krigen.

Alle de ukrainske havnene er nå enten kontrollert av Russland eller blokkert av russiske skip, forklarer Andreassen. Det gjør at 20 millioner tonn korn ikke slipper ut av landet.

Ukraina produserer veldig mye korn, spesielt hvete. Dette bildet er tatt før krigen.(Foto: Vincent Mundy, Reuters/NTB )

Mener Russland skaper krise

Ukraina mener dessuten at Russland at har stjålet flere hundre tusen tonn hvete fra kornlagrene deres.

Mange er sinte på det Russland gjør. Presidenten i EU, Charles Michel, sa nylig at Russland er ansvarlig for at det blir matkrise i hele verden.

Når det blir dårligere tilgang på mat i verden, stiger prisene veldig, forklarer Andreassen.

– De menneskene rundt i verden som har minst penger, får ikke lenger råd til å kjøpe maten de trenger, sier han.

Dette russiske skipet seilte nylig ut fra en ukrainsk havn på vei til Syria. Det var lastet med stjålet ukrainsk korn, ifølge ukrainske myndigheter. (Foto: Yoruk Isisk, Reuters/NTB )

Mange kan sulte

I land på Afrikas horn står nå 23 millioner mennesker i fare for å bli rammet av sult. Krisen skyldes flere ting, blant annet tørke og korona.

– På toppen av alt har Ukraina-krigen gjort det veldig mye verre for deler av befolkningen i disse områdene, fordi viktige matprodukter er blitt veldig mye dyrere, sier Anne Pedersen i Redd Barna.

Det gjelder spesielt hvete og solsikkeolje, som brukes i matlaging i disse områdene, forklarer hun. Flere afrikanske land får nesten all hveten og solsikkeoljen sin fra Ukraina og Russland.

Flere afrikanske land er avhengige av å kjøpe korn som hvete fra Ukraina. Nå må de finne andre løsninger for å skaffe nok mat.(Foto: Jerome Delay, AP/NTB )

Somalia er et av landene som er hardest rammet av sult nå. Der er 350.000 barn i faresonen for å dø de neste månedene, ifølge Redd Barna.(Foto: Farah Abdi Warsameh, AP/NTB )

Ifølge Redd Barna er:

• En sekk hvete blitt over 50 kroner dyrere.
  • En flaske matolje som tidligere kostet 10 kroner, koster nå 30 kroner.

– Mange har ikke lenger råd til mat, sier Pedersen.

Krig i 100 dager

Dette har skjedd:

Ukraina

• Rundt 25.000 innbyggere er blitt drept i krigen, ifølge Ukraina. Men ingen vet sikkert hvor mange som er døde.
  • Flere byer er ødelagt, og millioner av mennesker har flyktet fra Ukraina.
  • Det ukrainske militæret har slått hardt tilbake mot angrepene. Russland har ikke klart å ta kontroll over hovedstaden Kyiv og andre store byer.
  • Krigen foregår nå mest øst i landet i Donbas-regionen.

Russland

• President Vladimir Putin kaller angrepet for en «militær spesialoperasjon». Det er ulovlig for russere å kalle det for krig, og mange som har demonstrert mot krigen, er blitt arrestert.
  • EU og flere land i verden har tatt grep for å gjøre det vanskeligere for Russland å fortsette krigen. Blant annet har de sluttet å handle ting med Russland, så Russland skal få dårligere råd.
  • Mange vestlige bedrifter har trukket seg ut av Russland, som McDonald’s, Netflix og Apple.

Byen Mariupol har vært under harde angrep. I mars bombet Russland dette teaterbygget, der mange barn og voksne hadde søkt tilflukt. (Foto: Pavel Klimov, Reuters/NTB )

Denne gutten undersøker restene av familiens hus sammen med bestemoren sin utenfor byen Tsjernihiv. (Foto: Paal Audestad, Aftenposten )

Millioner av ukrainere har flyktet fra hjemmet sitt siden krigen startet. (Foto: Vadim Ghirda, AP/NTB )

Mer enn én tiendedel (14 prosent) av all hveteproduksjon i verden kommer fra Ukraina og Russland. Kilde: Faktisk.no