Slik prøver spill å få barn til å kjøpe ting

En gutt med lyst hår og oransje t-skjorte som sitter ved en PC med et spill på og trykker på tastaturet.

Niklas (9) får ofte lyst til å kjøpe ting han ser i spill. (Foto: Øyvind Tveter, Aftenposten )

De som lager spill, prøver hele tiden å få barn til å bruke mer penger. Disse guttene har merket hvor lett det er å bli fristet.

Robux, V-bucks, gems, nye skins og gavepakker – det er mye som er fristende å kjøpe i spill. Det vet Jonathan (14) fra Bergen.

– Det begynte med at jeg sjekket om jeg kunne kjøpe noe. Så ble det bare mer og mer, forteller han.

Etter en stund fant moren hans ut at han hadde brukt over 1000 kroner. Det ble nemlig betalt med hennes kort.

Hvorfor kjøpte du så mye?

– Jeg tror kanskje jeg ville tøffe meg for vennene mine. Det ble kult å ha masse, sier han.

Dette skjedde for noen år siden. Jonathan kjøper ikke så mye nå lenger, men han ser hele tiden ting han får lyst på.

– Det er ikke bra at man blir fristet til å bruke så mye penger. Jeg skulle ønske det fantes spill hvor du ikke kan kjøpe noe, sier han.

En gutt med brunt hår og gul hettegenser som står med hendene på ryggen.

Jonathan er glad i å game. Han er hjelpetrener for barn som spiller på e-sportslaget i Søreide IL i Bergen. (Foto: Øyvind Tveter, Aftenposten )

Lokker barn til å kjøpe

– Både barn og voksne bruker mer penger i spill nå enn før, sier Kamilla Knutsen Steinnes.

Hun jobber ved universitetet Oslo Met og forsker blant annet på hvordan barn og unge blir oppmuntret til å kjøpe ting i spill.

Spillene har mange triks for å få barn til å bruke penger, sier hun. For eksempel:

• Reklamer som kan være vanskelig å skjønne at er reklame. I «Pokémon Go» kan du for eksempel få gratis gavepakker i bytte mot at du ser en reklame.
  • De dyreste tingene blir gjort mest synlige og fristende. De er ofte på tilbud.
  • Noen spill har mange forskjellige typer valuta (penger). Det kan gjøre det vanskelig å skille mellom spillpenger og ekte penger.
Kamilla Knutsen Steinnes (Foto: Jonas Pedersen) En dame med blondt hår og høretelefoner rundt halsen som smiler mot kamera. sier: Mange spill har produkter som du må fortjene, for eksempel at du må klare en viss level for å kunne låse dem opp og kjøpe dem. Sånne ting kan bli et bevis på hvor populær eller flink du er i spillet, og det kan være ganske viktig for barn.

Noen eksempler på ting du kan kjøpe i spill

Et skjermbilde fra et spill som viser forskjellige kister med gullmynter.

«Minecraft»(Foto: Skjermbilde fra Kamilla Knutsen Steinnes )

Et skjermbilde fra et spill som viser at man kan kjøpe ulike pengesekker.

«Pokémon Go»(Foto: Skjermbilde fra Kamilla Knutsen Steinnes )

Et skjermbilde fra et spill hvor man ser en anime-aktig kvinnekarakter med lilla hår og stor kjole.

«Genshin Impact»(Foto: Skjermbilde fra Kamilla Knutsen Steinnes )

Kan bli misunnelig

Niklas (9) fra Bergen sier han ofte får lyst til å kjøpe ting i spill.

– Én gang ble jeg misunnelig på en som hadde Brawl Pass i «Brawl Stars». Jeg følte at han kunne ikke være bedre enn meg, så da fikk jeg lyst til å kjøpe det samme, sier han.

Niklas får bare lov til å kjøpe ting en gang iblant. Han synes det er dumt at spillene lokker barn til å kjøpe mer.

– Men det er gøy også, for du kan kjøpe ting for å bli bedre, sier han.

En gutt med lyst hår og oransje t-skjorte som sitter ved en PC-skjerm.

Niklas er glad i å spille. (Foto: Øyvind Tveter, Aftenposten )

Bakholdet til en gutt som sitter foran en PC-skjerm hvor det er figurer som går rundt i et spill.

Her viser han noen ting man kan kjøpe i et spill i Roblox. (Foto: Øyvind Tveter, Aftenposten )

Dette kan du tenke på

• Husk at spillene er som en butikk. De har lyst til å selge deg noe.
  • Vær forsiktig med lootbokser og produkter hvor du ikke vet hva du får. Sjansen er mikroskopisk for at du får det du har lyst på.
  • Når du bruker spillpenger, bruker du ofte ekte penger.

Kilde: Kamilla Knutsen Steinnes