Lager mat fra hele verden

Fra mauritiske chilikaker til namibiske oksehaler: Max (7) og Melvin (6) har smakt mye forskjellig mat.

En pappa sitter ved bordet på kjøkkenet og holder frem en liten pose med små lapper i som en gutt skal trekke ut fra mens en annen gutt står bak ham og holder ham for øynene og mammaen står bak og ser på.

Foreldrene ville at barna skulle smake på mer forskjellig mat. Da fant de på noe lurt. Én gang i uken samles familien fra Stavanger og trekker en lapp med et land på. Så lager de mat fra det landet. – Jeg synes det er spennende, sier Melvin. (Foto: Kristian Jacobsen )

Nærbilde av en liten gjennomsiktig pose med mange små hvite lapper med flagg på.

I posen ligger lapper med alle verdens flagg.(Foto: Kristian Jacobsen )

En mamma, pappa og to små gutter står samlet ved en stor PC-skjerm med bilder av mange matretter på og mammaen peker på noe på skjermen.

De begynner med å søke på nett og lære litt om landet. Så blir de enige om én matrett derfra og finner oppskriften. Denne dagen ble det Thailand. De skal lage pad thai, en kjent rett med nudler og kylling. – Thailand har så mye god mat, sier Max.(Foto: Kristian Jacobsen )

En pappa og to små gutter står ved en kjøkkenbenk og pappaen viser hvordan guttene skal kutte grønnsaker med en kniv.

Ingrediensene handler de på en asiatisk matbutikk. Der har de flere grønnsaker og krydder enn i vanlige dagligvarebutikker, forklarer Max. Men det er ikke alt de får tak i. – Da vi hadde Namibia, så vi på flere retter med larver. Men det var ikke så lett få tak i! sier mamma Maria. (Foto: Kristian Jacobsen )

To små gutter står ved en kjøkkenbenk og begge har hendene nedi en stor gryte med nudler.

Familien begynte også med dette fordi det er hyggelig å lage mat sammen. Max og Melvin har tre eldre søsken til som er med når de kan. Max synes det er gøyest å skjære opp urter. – Men jeg liker best å spise maten, sier han.(Foto: Kristian Jacobsen )

En gutt i rød t-skjorte sitter ved bordet og pappaen serverer mat.

Maten er servert! Hvis Max må velge, synes han mat fra Sør-Korea er best. Mens det rareste han har smakt? Chukuchuk, en rett fra Marshalløyene. – Det var risballer med kokos rundt, sier han.(Foto: Kristian Jacobsen )

Noen av rettene de har laget:

Nærbilde av en tallerken med fem gulaktige kjøttkaker på.

Mauritius: gâteaux piments. Chilikakene ligner litt på falafel og brukes som tilbehør eller smårett. Det er laget av gule erter, chili, krydder og urter. (Foto: Privat )

Nærbilde av en tallerken med en kjøttrett i og ved siden av ligger tre store salatblader med kjøttrett oppi.

Laos: laab. Dette er regnet som nasjonalretten i Laos. Det er en slags kjøttsalat med svinekjøtt, urter, krydder og ris. Max og Melvin likte det så godt at de fikk det med seg i matboksen dagen etter.(Foto: Privat )

Nærbilde av en tallerken med kjøttkaker, noe som ligner på ris, grønnsaker og dressing.

Marokko: kjøttboller og couscous. Marokkanske kjøttboller er laget med litt andre krydder enn vi er vant til. – Det smakte litt rart, sier Max. (Foto: Privat )

En tallerken med en stor kjøttbit som ligger i brun saus med gulrotbiter rundt.

Namibia: oksehale-ragu. Barna syntes det var litt rart å spise haler, men de likte det godt. – Vi fant ut at de spiser ofte gryterett og kjøttretter i Namibia, sier Maria.(Foto: Privat )

Kari Mette Hole