Gå til innhold

«Italian brainrot» tar av

To gutter ser på en telefon sammen i en stue, iført fotballdrakter

Anders (11) og Edvard (10) fra Oslo liker aller best å se på fotballvideoer. Men Italian brainrot er umulig å unngå nå.(Foto: Charlotte Førde Skomsøy, Aftenposten )

En hai med joggesko og et ape-tre går viralt på sosiale medier. Hvorfor er Italian brainrot blitt så populært?

«Tralalero Tralala». «Tung Tung Tung Sahur!». «Ballerina Cappuccina».

Lyden av italienske fraser og dyster musikk spraker ut fra telefonene til Edvard (10) og Anders (11). De er ferdige på skolen, har unnagjort leksene i superfart og kan endelig skrolle litt.

– Å, se! Nå må jeg gjette hvem de ulike karakterene er, sier Edvard.

En klokke tikker mens ulike karakterer dukker opp på skjermen. Edvard roper ut navnene: «Matteeeo!», «bambini gusini», «chimpanzini bananini!».

Han gjetter riktig på alle.

To personer ligger på en seng og spiller på mobiltelefoner, hvorav en har på seg en rutete fotballdrakt med nummer 10

Sett av millioner

Det kalles Italian brainrot. Det er meningsløst innhold laget av kunstig intelligens (KI).

Flere av bildene og videoene har et titall til flere hundre millioner visninger på sosiale medier.

– Det er gøy, men det er også helt idiotisk, sier Edvard.

En samling av surrealistiske figurer, inkludert en ballettpike med kopp som hode, en hai med joggesko, en treaktig skapning med store føtter, en pygmé elefant med sandaler og en livlig baguette med armer og ben

Italian brainrot-karakterene har tatt helt av.(Foto: Skjermbilde Tiktok )

Brainrot

  • Kåret til «årets ord» av Oxford University Press i 2024.
  • Brukes ironisk av unge om følelsen av å bli «dum i hodet» av å se på meningsløst innhold på nettet.
  • Beskriver følelsen mange får etter å ha brukt mye tid på Tiktok og andre sosiale medier.

Hvorfor er det så populært?

– Noen begynte bare med det, og nå vil alle se på det. Det er som Prime, Mr. Beasts sjokolade eller da Cottage cheese tok helt av: Det sprer seg og blir utsolgt, bare fordi det er kult, sier Anders.

Slik er det med Italian brainrot også, mener guttene.

– Det var veldig morsomt i starten, men så går det nedover. Nå er det kommet noe som heter indonesisk brainrot, sier Edvard.

– Og norsk brainrot! skyter Anders inn og viser frem en KI-versjon av Logan Paul i bunad foran slottet i Oslo.

To gutter sitter i en sofa og ser på mobiltelefoner, begge iført fotballdrakter

– Italian brainrot er KI-bilder av idiotiske kombinasjoner, sier Anders. (Foto: Charlotte Førde Skomsøy, Aftenposten )

Hvordan hadde deres Italian brainrot-karakter sett ut?

– En fotball med armer og bein, sier Edvard.

– Ja, med ski, staver og raske briller. Og en flosshatt på hodet, sier Anders.

Guttene ber ChatGPT lage den. De legger inn instruks om at den må stå på ski i ørkenen og ha snorkel.

– Haha! Den kan hete Fotballdini Skidini, sier Edvard.

Person holder en smarttelefon som viser et digitalt spill, sittende på et teppe i dempet belysning

Kan Fotballdini Skidini bli den neste virale karakteren?(Foto: Charlotte Førde Skomsøy, Aftenposten )

Kjenner du til disse brainrot-karakterene?

(Foto: Skjermbilde Tiktok) En ballettdanser med et krus med latteart som hode, kledd i en lyserosa tutu, gjør et hopp med utstrakte armer og ben sier: Ballerina Cappuccina.
(Foto: Skjermbilde Tiktok) Hai med menneskebein iført blå Nike-sko sier: Tralalero Tralala.
(Foto: Skjermbilde Tiktok) Tegneseriefigur av en trekloss med ansikt, armer og bein, som holder en klubbe, mot en helt svart bakgrunn sier: Tung Tung Tung Sahur.
(Foto: Skjermbilde Tiktok) En ikke-menneskelig skapning med et ansikt som en ape og kropp som består av trelignende strukturer, og store, menneskelignende føtter dekorert med mose og røtter sier: Brr Brr Patapim.
(Foto: Skjermbilde Tiktok) En surrealistisk sammensetning av en elefanthode koblet til kroppen av en kaktus med menneskelige ben som står i sandaler sier: Lirili Larila.
Skrevet av:
Maria Sirevåg Wilhelmsen
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette