«Italian brainrot» tar av
Anders (11) og Edvard (10) fra Oslo liker aller best å se på fotballvideoer. Men Italian brainrot er umulig å unngå nå.(Foto: Charlotte Førde Skomsøy, Aftenposten )
En hai med joggesko og et ape-tre går viralt på sosiale medier. Hvorfor er Italian brainrot blitt så populært?
«Tralalero Tralala». «Tung Tung Tung Sahur!». «Ballerina Cappuccina».
Lyden av italienske fraser og dyster musikk spraker ut fra telefonene til Edvard (10) og Anders (11). De er ferdige på skolen, har unnagjort leksene i superfart og kan endelig skrolle litt.
– Å, se! Nå må jeg gjette hvem de ulike karakterene er, sier Edvard.
En klokke tikker mens ulike karakterer dukker opp på skjermen. Edvard roper ut navnene: «Matteeeo!», «bambini gusini», «chimpanzini bananini!».
Han gjetter riktig på alle.
Sett av millioner
Det kalles Italian brainrot. Det er meningsløst innhold laget av kunstig intelligens (KI).
Flere av bildene og videoene har et titall til flere hundre millioner visninger på sosiale medier.
– Det er gøy, men det er også helt idiotisk, sier Edvard.
Italian brainrot-karakterene har tatt helt av.(Foto: Skjermbilde Tiktok )
Brainrot
- Kåret til «årets ord» av Oxford University Press i 2024.
- Brukes ironisk av unge om følelsen av å bli «dum i hodet» av å se på meningsløst innhold på nettet.
- Beskriver følelsen mange får etter å ha brukt mye tid på Tiktok og andre sosiale medier.
Hvorfor er det så populært?
– Noen begynte bare med det, og nå vil alle se på det. Det er som Prime, Mr. Beasts sjokolade eller da Cottage cheese tok helt av: Det sprer seg og blir utsolgt, bare fordi det er kult, sier Anders.
Slik er det med Italian brainrot også, mener guttene.
– Det var veldig morsomt i starten, men så går det nedover. Nå er det kommet noe som heter indonesisk brainrot, sier Edvard.
– Og norsk brainrot! skyter Anders inn og viser frem en KIForkortelse for kunstig intelligens. -versjon av Logan Paul i bunad foran slottet i Oslo.
– Italian brainrot er KI-bilder av idiotiske kombinasjoner, sier Anders. (Foto: Charlotte Førde Skomsøy, Aftenposten )
Hvordan hadde deres Italian brainrot-karakter sett ut?
– En fotball med armer og bein, sier Edvard.
– Ja, med ski, staver og raske briller. Og en flosshatt på hodet, sier Anders.
Guttene ber ChatGPT lage den. De legger inn instruks om at den må stå på ski i ørkenen og ha snorkel.
– Haha! Den kan hete Fotballdini Skidini, sier Edvard.
Kan Fotballdini Skidini bli den neste virale karakteren?(Foto: Charlotte Førde Skomsøy, Aftenposten )
Kjenner du til disse brainrot-karakterene?
- Skrevet av:
- Maria Sirevåg Wilhelmsen
- Først publisert:
- Sist oppdatert: