Barn har fått nok: Ber om tryggere skoler

Mange alvorlige barn står samlet i en gruppe.

Palestinske barn er blant dem som har bedt om hjelp. Dette bildet ble tatt for noen år siden. (Foto: Mohammed Salem, Reuters/NTB )

I mange land i verden er barn redde på skolen. Nå vil de ha hjelp til å endre det.

Mange barn kan ikke føle seg trygge på skolen. Det har de fått nok av. I et manifest sier barn fra ti land klart ifra. Manifestet er skrevet av barn fra blant annet Afrika, Sør-Amerika, Midtøsten og Europa. Det er gjort i samarbeid med Redd Barna.

– Vi vil ikke være redde lenger, skriver barna.

Dette er barn som kommer fra land med mye krig og vold. De opplever blant annet:

• At militære grupper med våpen kommer inn på skolen
  • At de hører eksplosjoner og skudd utenfor skolen
Fire personer står i døren til et hus som er blitt helt ødelagt.

I løpet av mange år med krig er tusenvis av skoler i Syria blitt skadet eller ødelagt. Nå har mange barn fått nok.(Foto: Hurras Network/Redd Barna )

Denne skolen i Ukraina ble helt ødelagt for syv år siden.(Foto: Simon Edmunds/ Redd Barna )

Snakket til verdensledere

14 år gamle Paola fra Colombia var med på å skrive manifestet. Like før jul snakket hun også om problemet på et FN-møte i Nigeria i Afrika.

Hun sier til Aftenposten Junior at det som regel er fint å gå på skole i Colombia, men at det ikke er trygt.

Paola (Foto: Redd Barna) En ung jente smiler og ser inn i kamera. sier: Mange ganger har vi vært redde for at det skal være kamper i nærheten av skolen, eller at det skal komme militære inn på skolen for å rekruttere barn.

Én gang ble det skutt mange skudd rett i nærheten av skolen hennes. Barna måtte gjemme seg under pulten, og mange gråt og var redde.

– Jeg håper at vi én dag kan få den utdannelsen vi drømmer om, uten å måtte være redde, sier hun.

Flere voksne sitter i et møte og snakker sammen.

Norges utenriksminister, Anniken Huitfeldt, (med ryggen til) og kronprins Haakon (til høyre) var på FN-møtet da den colombianske jenta holdt en tale.(Foto: Eskinder Debebe / AP )

Vil ta tid

Norge er blant landene som har jobbet for tryggere skoler rundt omkring i verden. På møtet i Nigeria lovet landene å gjøre mer for å ha sikre skoler. Men arbeidet vil ta tid.

Norges utenriksminister, Anniken Huitfeldt, ledet møtet.

Anniken Huitfeldt (Foto: Mads Claus Rasmussen, AP/NTB) En dame kledd i dressjakke står på en talerstol og snakker. sier: Skolegang er helt avgjørende for barn som lever i konflikt, for utdanning gir håp og beskyttelse.

Da Paola snakket om skolen sin på FN-møtet, ble den norske utenriksministeren imponert.

– Det er viktig at barn og ungdom selv får snakke og bli hørt. Det gjorde også inntrykk på de andre i møtet, sier Huitfeldt.

Utrygge skoler

• Mellom 2015 og 2019 ble det gjort 11.000 angrep på skoler i verden.
  • Manifestet er skrevet av barn fra Burkina Faso, Mali, Niger, Nigeria, Guatemala, Ukraina, Colombia, Mexico, Palestina og Jemen.
  • 112 land er blitt med på en avtale om å jobbe for tryggere skoler.

Kilde: Redd Barna

Over en milliard barn i verden går på skole. Kilde: Unicef

Elin Fjelldal,
Sindre Trygsland