Flere fattige barn i Europa

Selv i rike europeiske land, som Tyskland, er barnefattigdommen stor, ifølge Redd Barna.(Foto: Illustrasjonsfoto: Jan Haas, Picture Alliance/NTB )

Flere familier i Europa lever i fattigdom enn før, viser en ny rapport om barnefattigdom.

Millioner av barn lever i fattigdom i Europa, ifølge Redd Barna. I Albania vokser nå ett av to barn opp i fattigdom. Det samme gjør ett av tre barn i Spania.

Hjelpeorganisasjonen Redd Barna har gransket situasjonen i 14 europeiske land og laget en ny rapport om barnefattigdom.

Koronapandemien har ført til at enda flere familier har fått svært dårlig økonomi. Blant annet fordi mange voksne har mistet jobben.

I Romania (bildet) lever ett av tre barn under fattigdomsgrensen. (Foto: Marte Christensen, NTB )

EU har lovet å hjelpe minst fem millioner barn ut av fattigdom innen 2030 og har satt av flere milliarder til dette arbeidet.

Det er ikke nok, frykter Redd Barna.

– Ingen barn skal måtte gå på skolen med tom mage, sove på kalde soverom, måtte stå over skoleutflukter med venner eller måtte bekymre seg for utkastelse fordi foreldrene ikke har råd til å betale husleie, sier Anita Bay.

Hun er leder for Redd Barna i Europa.

Margrethe Lindebø Skeie