Elias Nilsen flyttet hjemmefra som 15-åring. Nå er han best i Norge

Elias Nilsen har vunnet norgesmesterskapet to ganger. Han er også på det norske landslaget.(Foto: Marie von Krogh )

Elias Nilsen tok et tøft valg etter ungdomsskolen: Han flyttet til et annet land for å satse på skateboard.

Elias Nilsen startet å skate allerede da han var fire år gammel. Det er 15 år siden. Nå har han kommet langt. Skateren har:

• Vunnet to norgesmesterskap i skateboard
  • Han er blant de 50 beste i verden.

Flyttet til Sverige

Nilsen har også tatt noen tøffe valg for å bli så god.

Etter ungdomsskolen bestemte han og flere av kompisene seg for å flytte til Sverige. Der begynte han på en skole som hadde skating på timeplanen.

– Jeg tenkte egentlig mest på at det var kult. Vi ville skate, og det fikk vi. Det var sinnssykt kult, sier Nilsen.

Det vanskeligste med å bo i et annet land var at han savnet familien.

19-åringen har også startet en egen skateskole i Stavanger. Han ønsker at flere barn skal få interesse for sporten – i tillegg til å ha det gøy.(Foto: Marie von Krogh )

Nærmer seg toppen

Nå er Nilsen veldig nære de aller beste i verden.

– Jeg konkurrerte nylig i USA sammen med dem som er aller, aller best. Da endte jeg på 17.-plass, forteller Nilsen.

Han hadde et håp om å delta i OL i Tokyo i sommer, men 19-åringen fikk akkurat ikke plass. Nå trener Nilsen hardt for å få en plass neste gang.

– Jeg har skatet hver dag siden jeg ble hektet. Jeg skater gjerne flere ganger om dagen, sier han.

Nilsen konkurrerer i grenen som kalles «bowl».(Foto: Marie von Krogh )

Dette er hans beste triks

Hva er ditt beste triks?

– Det heter backside 540. Da snurrer man rundt én og en halv gang med ryggen først, forklarer Nilsen.

Har du falt mye når du har skatet?

– Det er blitt en del knall og fall. Det må man nesten regne med om man skater mye. Men jeg har vært heldig og unngått store skader.

Hva er ditt beste tips til dem som vil begynne med skateboard?

– Vær forberedt på at det er vanskelig å lære seg å skate. Men det er det som er halve moroa. Når man klarer det så er det den beste følelsen i verden.

Elias (19) er best i Norge i sin øvelse i skateboard. Han drømmer om å nå verdenstoppen og er allerede godt på vei.(Foto: Marie von Krogh )

Slik hopper du på skateboard:

Elias Nilsen viser her hvordan man kan gjøre et av de viktigste triksene på skateboard – nemlig å hoppe. På skatespråket kalles det for en «ollie».

Stå på brettet. Sett den ene foten helt på enden.(Foto: Marie von Krogh )

Tråkk foten raskt ned på enden av brettet. Elias kaller det for å «poppe tailen». Så drar du foten langs brettet slik at bretter følger med opp i luften.(Foto: Marie von Krogh )

Når du er i luften gjenstår landingen. – Det som er utfordringen med dette trikset er timingen. Det gjelder å øve masse, sier Elias Nilsen.(Foto: Marie von Krogh )

Elias Nilsen