Gå til innhold

Undervisnings­opplegg om reklame i sosiale medier

Frister det med en ny mascara fra Rægscosmetics? Alle bildene i denne saken er falske. Ragerella og Rægscosmetics er diktet opp av oss i Aftenposten Junior.(Foto: Elin Fjelldal )

Hva er lov, og hva er ikke lov for dem som reklamerer på sosiale medier? Det skal vi lære mer om i dette undervisningsopplegget.

Husker du?

Hør på Forklart Junior-episoden nedenfor, og svar på disse spørsmålene.

  1. 1Hva betyr kjøpsoppfordring?
  2. 2Hva er skjult reklame?
  3. 3Hva kan skje om man bryter markedsføringsloven?
  4. 4Hvor stammer ordet reklame fra?
  5. 5Hvor mange jenter mellom 18 og 25 år har opplevd kjøpepress på sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse?
  6. 6Hva er kjøpepress?

Bakgrunnsinformasjon

  1. 1I denne oppgaven har vi laget en falsk profil på sosiale medier: Ragerella. Hun er influencer og eier sitt eget sminkeselskap, Rægscosmetics. Selskapet selger blant annet mascara.
  2. 2Ragerella er aktiv på flere sosiale medier, som Instagram, Snapchat og Youtube. Der forteller hun om ting som skjer i livet sitt, og av og til reklamerer hun for Rægscosmetics.
  3. 3Nedenfor har vi laget tre falske skjermdumper fra Ragerellas kontoer.
  4. 4På skjermdumpene reklamerer hun for mascaraen hun selger. Men er alle eksemplene lovlige, eller bryter noen markedsføringsloven? Det er det dere skal diskutere.

Diskusjonsoppgave

Reklame skal være tydelig merket, ifølge Forbrukertilsynet. Hvis ikke er reklamen ulovlig. Se på hvert av eksemplene nedenfor, og diskuter:

  1. 1Er innlegget lovlig?
  2. 2Hvis ikke, hva gjør innlegget ulovlig?
  3. 3Kunne Ragerella merket innleggene sine tydeligere som reklame?

A. Instagram

B. Snapchat

C. Youtube

Lag din egen reklame!

1. Jobb alene eller sammen med en læringspartner.

2. Lag to reklamer for et valgfritt produkt.

3. Den ene reklamen skal være tydelig merket, mens den andre skal være dårlig merket.

Læreren bestemmer hva slags verktøy dere kan bruke når dere lager reklamen. Her er noen forslag: film, lydklipp, et digitalt bilde eller en tegning.

Lærerveiledning til dette undervisningsopplegget finner dere her.

Skrevet av:
Eivind Mørk
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette