Gulrotfalafel med yoghurtdressing og hjertesalat

Stella (12) fra Sømna i Nordland ble nylig kåret til Årets kokkespire. (Foto: Norsk Gastronomi )

Stella (12) kom nylig helt til topps i en kokkekonkurranse. Her er vinneroppskriften hennes.

Stella har laget mat siden hun var rundt åtte år.

Hvorfor begynte du å lage mat?

– Fordi det hørtes gøy ut å lage maten og servere den og høre hva andre tenkte om maten.

Hun følger helst oppskrifter, men i Årets kokkespire måtte deltagerne selv finne på retten de skulle lage – med bare litt hjelp fra mesterkokkene.

Hvordan blir man skikkelig god til å lage mat?

Stella (12) (Foto: Privat) sier: Det er ikke så vanskelig, man må bare øve og øve, akkurat som med alle andre ting.

De som vil prøve å finne på egne retter, kan teste og smake seg frem, tipser Stella.

Hvordan var det at mesterkokker skulle bedømme maten du lagde?

– Jeg syntes det var kjempekult og gøy. Jeg var ikke så redd for at de skulle gi dårlige kommentarer, jeg hadde ikke regnet med at de skulle gjøre det.

Oppskrift

Stellas vinner-forrett består av hjertesalat med gulrotfalafel og yoghurtdressing.(Foto: Norsk Gastronomi )

Dette trenger du:

• Store hjertesalat-blader til servering.

Falafel:

• 3 gulrøtter
  • 1 pakke kikerter
  • 1 stort hvitløksfed
  • 1 teskje spisskummen
  • 1 teskje paprikakrydder
  • 1 teskje korianderkrydder
  • 1 bunt med persille (både blad og stilk)
  • 1 bunt med fersk koriander
  • 3 spiseskje mel
  • 1 teskje salt
  • Juice av en halv sitron

Dressing:

• 4 ss tyrkisk yoghurt
  • 2 ts tahini
  • 1 liten teskje sukker
  • Sitronsaft

Slik gjør du:

1. Kjør alle falafel-ingrediensene i en kjøkkenmaskin så det blir en bløt paste.
  2. Ha pasten over i en sprøytepose og klem ut like store topper på et brett.
  3. Rull den til små boller som er like i størrelse. Legg dem i fryseren i en halvtime.
  4. Friter bollene på 180 grader. Dersom du ikke har gjort dette før eller ikke kan få hjelp, kan du godt steke bollene i en panne med litt olje til de er gylne.
  5. Vask salatbladene, og tørk dem godt. Pensle dem med olje, og dryss litt salt på.
  6. Grill bladene i en tørr stekepanne på høy varme, til de får mørkebrune svimerker.
  7. Bland sammen alle ingrediensene i dressingen. Smak til med sitronsaften, dressingen bør være syrlig.
  8. Ha dressing i salatbladet, og topp med falafel.

Årets kokkespire

• Kokkekonkurranse for barn mellom 10 og 12 år.
  • Over hundre barn søkte om å få være med.
  • 16 deltagere ble valgt ut til å delta.
  • Landsdelene Nord-Norge, Midt-Norge, Østlandet og Vestlandet hadde hver sin delfinale, med én vinner hver.
  • De fire som vant, kom til den nasjonale finalen. Der ble gullvinneren i Årets kokkespire 2021 kåret.
  • Dommerpanelet besto av noen av landets flinkeste kokker.

Her kan du også lære deg å lage Stellas middagsrett: kveite med blomkål og syrlig fiskesaus

Elin Fjelldal