Oppgaver til klassen: Vikingtiden

Illustrasjonsbilde av en viking i rustning. Han mangler et øye og har to ravner på skuldrene.

Vet dere hva denne norrøne guden heter?(Foto: Shutterstock/NTB )

Aftenposten Junior har skrevet om en ny barnebok om vikingtiden. Artikkelen kan dere lese her. Vi har laget noen oppgaver klassen kan jobbe med etter å ha lest artikkelen.

Oversikt over rune-alfabetet

1. Runer

Vikingene var noen av dem som brukte runealfabetet Futhark når de skulle skrive.

1. 1Klarer du å skrive denne setningen med runer: «Vikingtiden var beinhard.»
  2. 2Prøv og skriv ditt eget navn med runer!

2. Norrøne guder

Lag en tegneserie om en eller flere av gudene nedenfor

Odin er den eldste og mektigste av alle gudene. Han har ofret et øye for å bli ekstra klok. Og han har to ravner, Hugin og Munin, som pleier å sitte på skuldrene hans.

Frigg er gudinnen for kjærlighet og skjebne. Hun er veldig klok og gift med Odin.

Tor er guden for naturkrefter og styrke. Hammeren hans, Mjølner, treffer alltid det Tor sikter på, og den kommer alltid tilbake til hånden hans.

Heimdall vokter gudenes verden. Han har et horn som heter Gjallarhorn, og når han blåser i det, høres det både i gudenes og menneskenes verden.

Loke skaper ofte i trøbbel. Han lurer de andre gudene og er av og til slem. Andre ganger er hjelpsom og snill.

Tyr er en krigsgud. Han har bare en arm, siden den andre ble spist av Fenrisulven.

3. Finn svaret i teksten

Les teksten om vikingene her, og svar på quizen nedenfor.

Ta quizen!

Spørsmål 1

Hvilket dyr tok vikingene med seg på reise?

Foto: Giphy
En rad av sirkler viser hvilke spørsmål som er besvart rett og galt, og hvilke spørsmål som er ubesvart.
Eivind Mørk